Wat is conversie en waarom is dit zo belangrijk (voor je website)

Ik stond laatst op een netwerk-bijeenkomst en stond aan een tafel met een aantal ondernemers en een collega website bouwer.

De collega vuurde in rap tempo (technische) vragen af op de ondernemers, kennelijk om aan te tonen hoe bekwaam hij eigenlijk was.

“Hoe is jouw conversie? Meet je dat eigenlijk wel?” hoorde ik hem aan een van de dames vragen. De vrouw had zo te zien geen idee waar de man het over had, en ging snel een nieuwe kop thee halen…. en daar moest ik van de week aan denken.

Je bent namelijk niet de enige die niet weet wat conversie is. Geeft ook helemaal niets, want iedereen z’n vak, toch?

Voor mijn collega en mijzelf is het zo klaar als een klontje wat conversie is, en waarom het belangrijk is voor (onder andere) je website.

Wil je weten waarom? Lees dan snel verder…

Wat is conversie eigenlijk ?

Stel, je hebt een schoenenwinkel. En er komen 100 mensen op een dag je winkel binnen om te kijken en te passen. Maar uiteindelijk kopen er 5 mensen een paar schoenen. het percentage kopers is dan 5%. Op het internet noemen we dat conversie.

Click to Tweet

OK, dat is mijn definitie. Als je het gaat googlen, dan kom je onder andere op deze definitie uit:

​Conversie is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers die overgaan tot het conversiedoel. Het gaat meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen.

Click to Tweet

Klinkt al een stuk anders, toch? In het voorbeeld van de schoenenzaak is het doel, het verkopen van schoenen, maar op een website kan het doel vaak verschillen.

Heb je een webshop, dan zijn je conversiedoelen bijvoorbeeld:

  • ​aankoop van je produkten
  • inschrijven op je nieuwsbrief
  • downloaden van je catalogus

Op mijn eigen website heb ik een aantal conversiedoelen, bijv:

  • ​contact met me opnemen via het contactformulier
  • het delen van artikelen via social media
  • inschrijven op m’n emaillijst
  • downloaden van diverse ebooks

Het belang van conversie op je website

Net als de schoenenwinkel eigenaar wel snapt dat je zonder kopers geen bedrijf hebt, snap je waarschijnlijk ook wel dat conversie dus belangrijk is voor je website.

Maar denk eens met me mee. Je hebt 100 bezoekers op je website, en 5% conversie. Laten we er even vanuit gaan dat we er in dit voorbeeld vanuit gaan dat je conversiedoel “inschrijvingen op je emaillijst” is. Je hebt dus 5 inschrijvingen per dag.

Om 2 keer zoveel inschrijvingen te krijgen, dus 10 per dag, zou je dus 2 keer zoveel bezoekers (200) moeten krijgen. En bezoekers krijgen kost OF tijd, OF geld. Beide hou je waarschijnlijk liever zo lang mogelijk bij je.

Wat nou als je je conversie kunt verdubbelen naar 10%? Dan kun je met hetzelfde aantal bezoekers, ​toch je 10 inschrijvingen krijgen en je doel behalen.

Het mooie is dat het verhogen van conversie ook wel tijd kost, maar lang niet zoveel als 2 keer zoveel bezoekers naar je site krijgen.

​Om je conversie te verbeteren moet je wel eerst weten wat je conversiepercentage nu is.

Hoe meet je conversie ?

Het mooie van een website of webshop, is dat je zo’n beetje alles kan meten.

Zo kun je via Google Analytics niet alleen meten hoeveel bezoekers je krijgt en waar ze op zoeken, maar ook hoeveel van die bezoekers je ebook downloaden of een produkt kopen.

PS als je nog geen Google Analytics gebruikt, dan raadt ik je aan om hier vandaag nog mee te beginnen.​ Hieronder wat links om je op weg te helpen

https://www.web2action.nl/analytics/hoe-start-ik-met-google-analytics/

https://www.web2action.nl/algemeen/google-account-aanmaken/​

https://www.web2action.nl/wordpress/google-analytics-tracking-code-in-wordpress/

Als je de code al op je website hebt geplaatst, dan kun je in het dashboard van Google Analytics bekijken hoeveel bezoekers je krijgt.

In het voorbeeld van een emaillijst, heb je waarschijnlijk een inschrijf-formulier (opt-in form) op je website staan om deze emailadressen te verzamelen. En als je het goed hebt ingericht, dan stuur je bezoekers na een succesvolle inschrijving terug naar een bedankt pagina op je website.

​Als je nu weet dat je 100 website bezoekers per dag hebt, en er 5 per dag op de ‘bedankt ‘pagina uitkomen, dan weet je dat je conversie 5% is. (Je moet er dan wel even voor zorgen dat mensen niet spontaan of via je menu op je bedankt pagina kunnen komen.)

Je conversie meten met Google Analytics

Maar het kan nog mooier. In Google Analytics kun je zogenaamde ‘doelen’ instellen. Deze vind je als je bovenin het dashboard op “Beheerder”​ klikt, en dan in het rechter vlak op “Doelen”.

Als je op “Nieuw doel” klikt, ​kun je een naam opgeven, zodat je meerdere doelen makkelijk uit elkaar kunt halen.Klik bij “Type” op Bestemming en klik op “Doorgaan”.

Geef bij bestemming de URL aan van je bedankt pagina, dus bijv. www.jouwsite.nl/bedankt.html en klik op “Opslaan”

Als je nu teruggaat naar “Rapportage” in je dashboard, dan vind je links in de balk helemaal onderaan “Conversies“, “Doelen“. Hier vind je na verloop van tijd het aantal conversies terug.

En nu jij… aan de slag met het meten van je conversie..

Ik hou het hier even bij. In een toekomstig artikel zal ik laten zien wat je kunt doen om je conversie te verhogen. Maar eerst, meten is weten.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Dan zou ik het heel fijn vinden als je dit zoveel mogelijk wilt delen. Dit kan door gebruik te maken van een van de social buttons hieronder.

 

Delen ? Graag !
Edwin Schoonheim
 

Als ActiveCampaign export en Wordpress fan help ik ondernemers om meer omzet te halen uit hun business. Wil jij meer verdienen via je emaillijst? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op voor de mogelijkheden.

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen