waar komen mijn bezoekers vandaan

Je hebt een website, en je vermoed dat die wel eens verbeterd zou kunnen worden. Maar voordat je tijd en/of geld gaat uitgeven aan een nieuwe website, wat is straks “beter”? 

Hoeveel bezoekers heeft mijn website eigenlijk?

Als ik in gesprek ben met nieuwe klanten, dan komt al gauw mijn vraag over het aantal bezoekers en de conversie. Vaak wordt er wel een aantal bezoekers genoemd, dat vaak niet onderbouwd kan worden met grafieken, en conversie wordt eigenlijk vrijwel nooit gemeten.

Terwijl het juist heel interessant is om te weten dat die conversie nou eigenlijk is.​ Maar daarover later meer.

Als je nu nog geen gebruik maakt van een of andere manier om je bezoekersaantallen te gaan meten, dan raad ik aan om hier vandaag nog mee te beginnen. Zonder deze informatie heb je geen benul hoe je website presteert, en belangrijker, hoe je dat kunt verbeteren.

Google Analytics: meten is weten

Gelukkig bestaat er iets als Google Analytics , Google’s online tool om enorm veel data vast te leggen over (het gedrag van) je bezoekers. En het kost misschien een paar minuten van je tijd, maar die investering verdien je straks dubbel en dwars terug. Je maakt een account aan, plaatst een stukje code op je website en vanaf dat moment worden bezoekersaantallen automatisch voor je bijgehouden.

​Een voorbeeldje van een van mijn websites. Hieronder vind je in een oogopslag in het dashboard hoeveel bezoekers er momenteel op de website zijn, het aantal gebruikers over de afgelopen dagen, de bounce-rate (aantal bezoekers dat na 1 pagina weer afhaakt) en de duur van een gemiddelde sessie (hoe lang iemand op je site blijft)

analytics dashboard

Alleen in dit dashboard al vind je veel informatie over hoe je website beter kan. Is je bounce-rate heel hoog? Dan vinden je bezoekers je site niet interessant en klikken ze terug naar de Google resultaten. Ze hebben je wel gevonden, maar klikken dus weer weg. Tijd om te werken aan relevante en waardevolle content.

Waar komen mijn bezoekers vandaan?

Wat ook erg goed is om te weten, is waar je bezoekers eigenlijk vandaan komen. Zit je veel op Facebook en plaats je regelmatig posts over je bedrijf met een link naar je website? Of adverteer je op bijv. Marktplaats of Google Adwords? Dan wil je toch wel graag weten of dat bezoekers oplevert, en of die bezoekers een goede conversie (volgt nog steeds later) laten zien. ​

waar komen mijn bezoekers vandaan

Direct, in het rapport hierboven zie je dat voor mijn voorbeeld website, ruim 60% direct verkeer is. Dat zijn bezoekers die de URL direct intikken in hun browser, of onder een snelkoppeling hebben staan. Dit zijn vrijwel zeker terugkerende gebruikers.

Organic search zijn de gratis bezoekers uit Google, ze zoeken op een bepaald woord, en komen uiteindelijk op jouw website uit. Deze bezoekers wil je hebben. Immers, ze komen gratis op je site, en zijn op zoek naar iets dat jij kunt bieden. Nu is het nog zaak om ze vast te houden op je website en de actie te laten doen die jij wilt. En dat is nou net het lastigste :-)

Referral zijn bezoekers die vanaf andere sites naar jouw website zijn doorverwezen (referred). Dus als iemand op zijn website een linkje plaatst naar die van jou, dan zie je deze bezoekers hier terug.

Social zijn de bezoekers die vanuit social media als Twitter, Facebook, LinkedIn naar je website komen. Dit zijn vaak ook gratis bezoekers, alhoewel je op Facebook ook kunt adverteren.​

​Op welke zoekwoorden vinden mijn bezoekers mijn website?

Bezoekers komen op je website omdat ze ergens naar op zoek zijn. Door te weten welke zoekwoorden dit zijn, kun je het aantal bezoekers naar je website vergroten door meer relevante informatie over dit onderwerp op je website te plaatsen. Hoe meer informatie je geeft, des te deskundiger je overkomt, wat de kans vergroot dat men contact met je opneemt, of zich aanmeld voor je nieuwsbrief.

In het voorbeeld hieronder wordt wel duidelijk wat voor website ik heb gebruikt als voorbeeld. In dit geval is het een website waar een forum op staat, die helemaal in het teken staat van de Mitsubishi Outlander PHEV. ​

op welke zoektermen zoeken mijn bezoekers

Deze website ben ik begonnen in maart 2013 en heeft tot op heden maar liefst 650.000 gratis bezoekers opgeleverd. 

outlanderforum

Conversie is het aantal bezoekers dat doet wat jij wilt…

Ik zou het nog even hebben over conversie. Met conversie bedoel ik het percentage bezoekers dat uiteindelijk de actie neemt waarvan jij wil dat die genomen wordt.

Een voorbeeld: je website krijgt 100 bezoekers per dag, en je hebt een contactformulier op je site staan dat mensen moeten invullen. Je wilt immers dat je bezoekers klanten worden, toch? Stel nou dat 5 personen dat formulier invullen, dan is je conversie 5%.​

​Het is snel duidelijk dat als uit die 100 personen, niet 5, maar 10 personen de moeite nemen het contactformulier in te vullen, je conversie is verdubbeld naar 10%.

Zonder meer bezoekers op je site te hebben, is je website nu 100% effectiever. Je begrijpt wel dat het dus erg belangrijk is om de bezoekers die je op je site krijgt, de informatie te geven waarnaar ze op zoek zijn. De ‘back’-knop is immers erg snel gevonden.

En door veel relevante informatie op je website te plaatsen krijgt de bezoeker de bevestiging dat hij op de juiste website is beland. En dat (plus nog veel meer andere factoren) zorgt ervoor dat meer bezoekers​ contact met je opnemen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of die andere actie ondernemen die jij wilt.

En jij, meet jij je bezoekersaantallen?

​Zo ja, heb je er eigenlijk wat aan? Wat leveren die getallen je eigenlijk aan inzicht op?Zo niet, waarom meet jij je bezoekers nog niet? Misschien vind je het te veel werk of weet je uberhaupt niet hoe je dat moet instellen? Neem contact met me op en ik kan je ermee helpen.

Verder zou ik graag willen weten waar je nog meer over zou willen lezen, of waar je tegenaan loopt met je (WordPress) website. Ik hoor graag van je waar ik je mee kan helpen.

Laat het hieronder weten in het reactieveld.

En vergeet niet dit artikel te delen als je denkt dat je er anderen mee kunt helpen!

Wil jij meer omzet met e-mailmarketing?

Dat kan! E-mailmarketing is nog steeds het kanaal dat je de meeste omzet oplevert. Alleen... je moet natuurlijk wel weten hoe je dat doet. En daar kan ik je mee helpen. Meer weten? Plan een vrijblijvend adviesgesprek