Je weet waarschijnlijk al dat je met zo’n beetje elk e-mailmarketingsysteem je aanhef kunt personaliseren.

Dus dat je in plaats van “Beste lezer” begint met “Beste Edwin”.

Je maakt dan gebruik van ‘personalisation tags’, tenminste, zo heet het in ActiveCampaign.

Maar Mailchimp of een willekeurig ander platform kan dit ook.

Je begint je mail dan bijv met “Beste %FIRSTNAME%” en het systeem vult voor elk contact de juiste voornaam in (mits die aanwezig is).

Het leuke is dat je deze personalisation tags ook voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Bijvoorbeeld in een ander ActiveCampaign formulier dat je al hebt, of een formulier op je website.

Stel dat je een contactformulier op je website hebt, en daar een voornaam en e-mailadres in vraagt.

Door vanuit je mail te linken naar https://www.jouwdomein.nl/contact?firstname=%FIRSTNAME%&email=%EMAIL% in plaats van https://www.jouwdomein.nl/contact worden de juiste gegevens alvast ingevuld.

Super handig!

Je bespaart je contacten hiermee informatie invullen die je al hebt.

Je voorkomt typefouten

Je voorkomt dat iemand al op je lijst staat met bijv een zakelijk e-mailadres en je formulier invult met een prive e-mailadres.

WIN-WIN dus.

Ik zou zeggen, pas deze tip vandaag nog toe, en maak je e-mailmarketing elke dag een beetje beter.