banaan op je website

Rare vraag he? Maar blijkbaar heeft deze titel je wel getriggered om toch maar eens dit artikel te lezen. En dat is ook precies waarom je een banaan op je website moet hebben. Zo’n gele, opvallende banaan die meteen opvalt tussen alle andere elementen op je website. Nog steeds vreemd? Lees gerust verder….

Marketing expert Seth Godin schreef er als eerste over in zijn boek The Big Red Fez. Volgens Seth gedragen de meeste websitebezoekers zich als nerveuze aapjes die maar een ding willen, en het liefst nog een beetje snel ook.

Door het plaatsen van zo’n lekkere opvallende ‘banaan’ maak je je website nog gebruiksvriendelijker voor je bezoekers. En dat wil je toch ook?

Bananen vallen op

Net zoals een gele banaan door zijn kleur en vorm opvalt in een fruitschaal, bedoelt Seth met een ‘banaan’ op je website dat ene element dat er echt uitspringt, en dat direct je aandacht pakt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande pagina van Zalando.

banaan op je website

Heb jij de banaan al gevonden? Juist! De fel oranje, grote Bestel Nu! button. Die meest opvallende knop op deze pagina.

 

Maak het je bezoekers makkelijk

Website bezoekers zijn trigger-happy, met een vinger op de knop struinen ze je website af op zoek naar datgene dat ze zoeken. Waarom zou je ze niet een handje helpen door ze heel duidelijk te laten zien waar er geklikt moet worden? Met een duidelijke banaan op je website help je haastige bezoekers snel op weg.

Arjan van Erkel legt in zijn boek uit: “Internetgebruikers komen met een concreet doel naar je site en zien bij aankomst op je homepage graag direct waar ze moeten beginnen.”

Maar niet alleen op je homepage is een banaan onmisbaar. In een ideale website zou er op elke pagina een duidelijke call-to-action aanwezig moeten zijn met een duidelijk doel voor die ene pagina.

Bijvoorbeeld op je verkoop pagina moet een hele grote duidelijke ‘Koop-nu’-knop aanwezig zijn. En op de pagina waar gebruikers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief, een grote ‘Aanmelden’-knop.

Maar let erop, slechts 1 banaan per pagina. Je wilt je bezoekers natuurlijk geen keuzestress bezorgen. Een pagina mag gerust meerder call-to-actions bevatten, maar slechts 1 moet er visueel uitspringen.

Hoe check je of je banaan goed is?

Een goede test om te kijken of je banaan goed genoeg is, is je ogen dichtknijpen totdat je bijna niets meer ziet. Als je dan toch nog een grote opvallende knop ziet, dan is het goed. Een andere check is om je website uit te printen (in kleur) en op te hangen aan de andere kant van de kamer. Als je de banaan zit, dan zit je goed.

Hoe zit het met jouw banaan?

Heb jij al een banaan op je website? Of niet? Laat het me weten in de reacties hieronder. Wil je wel een banaan op je website, maar weet je niet hoe dat moet, of heb je er geen tijd voor/zin in/ander excuus, schakel dan een bananen-expert in en huur mij in.

Wil jij meer omzet met e-mailmarketing?

Dat kan! E-mailmarketing is nog steeds het kanaal dat je de meeste omzet oplevert. Alleen... je moet natuurlijk wel weten hoe je dat doet. En daar kan ik je mee helpen. Meer weten? Plan een vrijblijvend adviesgesprek