Wist je dat het reactiveren van inactieve contacten tot wel 75% meer conversies kan opleveren? Maar hoe doe je dat op een leuke en effectieve manier? In dit artikel leer je hoe je jouw oude contacten nieuw leven inblaast met een speelse en persoonlijke touch. Want wie houdt er nou niet van een goed contact herstelverhaal? Lees snel verder voor de tips en tricks!

Elke emaillijst heeft er tientallen… zo niet honderden of duizenden (ligt eraan hoe groot je lijst is). Inactieve contacten…
Leads die zich in het verleden hebben aangemeld voor je lijst en die na verloop van tijd geen mails meer openden of op je linkjes klikten. Kan gebeuren natuurlijk, je kan niet iedereen geinteresseerd houden.
Maar hoe ga je hier mee om?
Uitschrijven die hap! Maar niet voordat je ze nog één keer probeert over te halen.
Hoe je dat doet? Met de ‘9 word email’. Ooit bedacht door Dean Jackson (een succesvolle vastgoed ondernemer en online marketeer)
Komt ie…
Onderwerp: Joe
Are you still looking to buy a house in Ohio?
Voor de fanatiekelingen onder ons, ja het zijn meer dan 9 woorden.
Maar daar gaat het niet om.
Dit soort emails werken nog steeds als een malle.
- het lijkt niet op een nieuwsbrief
- het voelt niet als een nieuwsbrief
- je probeert niet eens iets te verkopen
Juist omdat het niet op een nieuwsbrief lijkt, maar meer als een mail die je van een vriend, collega of familielid zou krijgen.
Deze 9-word email kan je natuurlijk maar één keer gebruiken. Ik zet ‘m daarom in tijdens mijn re-activatie automation.
Waarom beginnen met het heractiveren van inactieve contacten?
Goede vraag. We doen dit natuurlijk niet voor niets. Er zijn namelijk een aantal voordelen als je je slapende contacten weer bij de les brengt.
- Verhoogde conversie: Heractiveren van inactieve contacten kan leiden tot een hogere conversieratio. Deze contacten hebben al interesse in jouw product of dienst getoond, dus door hen te heractiveren en te engageren, vergroot je de kans op verkoop.
- Kostenbesparing: Het is duurder om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden. Door het heractiveren van inactieve contacten, kun je jouw bestaande klantenbestand uitbreiden zonder extra kosten te maken.
- Verhoogde betrokkenheid: Door het versturen van relevante en gepersonaliseerde e-mails naar inactieve contacten, toon je hen dat je om hun betrokkenheid geeft. Dit kan leiden tot een betere merkloyaliteit en verhoogde betrokkenheid.
- Betere deliverability: Een grotere hoeveelheid inactieve contacten kan leiden tot een lagere e-mail deliverability score. Door het heractiveren van deze contacten en het opschonen van jouw lijst, verhoog je de kans dat jouw e-mails worden afgeleverd in de inbox van jouw doelgroep.
- Verbeterde segmentatie: Door het segmenteren van jouw contacten op basis van hun engagement, kun je meer gepersonaliseerde e-mails versturen. Dit kan leiden tot een hogere open rate en klikfrequentie, waardoor je jouw e-mailmarketingcampagnes kunt optimaliseren.
Hoe zorg je ervoor dat je je oude contacten weer wakker schudt?
Op mijn eigen lijst hou ik bij hoe lang iemand niet heeft geopend of geklikt. Dit gebeurt automatisch via een ActiveCampaign automation.
Deze automation houdt bij wanneer iemand voor het laatst op mijn links heeft geklikt, mijn website heeft bezocht of een mail heeft geopend.
Dit zijn signalen dat iemand betrokken (engaged) is, en deze personen wil ik vaker mailen.
Personen die deze acties niet uitvoeren, zijn waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd, hebben al een oplossing voor hun probleem gevonden of hebben misschien een ander emailadres.
Nadat iemand 60 dagen inactief is, krijgen ze automatisch automation met daarin onder andere een ‘9 word email’ en als ze daar niet op reageren, schrijf ik ze automatisch uit.
Bij mij leverde het 30% reacties op, op een groep van een paar honderd inactieve contacten.
Kun je voorstellen wat deze truc betekende toen we het bij mijn klant met een emaillijst van meer dan 20.000 adressen (waarvan 3000 inactief) gingen toepassen. Mo’ money, baby