ActiveCampaign Site tracking

ActiveCampaign Site tracking instellen voor je account is één van de eerste dingen die je zou moeten doen als je ActiveCampaign gebruikt.

Site tracking is namelijk een hele effectieve, maar nog niet zo vaak gebruikte feature van ActiveCampaign. In dit artikel vertel ik je wat het is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe je het kunt instellen voor jouw account.

Site tracking, wat is dat eigenlijk?

Site tracking, de naam zegt het eigenlijk al, is een feature die ervoor zorgt dat ActiveCampaign gaat bijhouden wat er op je website gebeurt. Het mooie is dat dit niet algemeen, maar per contact wordt bijgehouden.

In de praktijk betekent dit dus dat als iemand op je lijst je salespage bekijkt, je dit kunt bijhouden. Klinkt een beetje creepy, maar dat is het niet.

Sowieso moet je ervoor zorgen dat je aan de AVG richtlijnen voldoet, anders mag je ActiveCampaign Site Tracking niet gebruiken. Zorg er dus voor dat je in je privacy verklaring duidelijk vermeldt dat je tracking cookies gebruikt.

Daarnaast gaat site tracking pas echt werken, als een lead voor de eerste keer via een door ActiveCampaign verstuurde email op jouw site komt.

Het is dus niet zo dat van IEDEREEN wordt bijgehouden wat ze op je website doen, daar is Google Analytics veel beter in :-)

Waarom zou je Site Tracking  gebruiken?

Je moet natuurlijk helemaal niets, maar ik raadt je sterk aan om het wel aan te zetten. Emailmarketing is niet meer wat het is geweest.

Met een one-size-fits-all emailtje kom je helaas niet meer weg. Je leads zijn niet gek, en hebben het direct door als je een email 'blast' naar je hele lijst stuurt.

De meeste kans op omzet via je emaillijst, want daar gaat het natuurlijk om, bereik je door de juiste email, op het juiste moment, naar de juiste persoon te sturen. Met ActiveCampaign Site Tracking kun je daar voor zorgen.

Als voorbeeld, je hebt een nieuwe training online gezet. Wat denk je dat beter werkt:

1. Meteen een sales email over je nieuwe product naar je hele lijst, bijvoorbeeld dinsdagochtend om 10:00?

OF

2. een email met waardevolle informatie voor je doelgroep met daarin een subtiele link naar je verkooppagina. Vervolgens alleen de verkoop emails naar degene die op je salespage zijn geweest?

Je raadt het al, optie 2 werkt een stuk beter.

Ten eerste, omdat je alleen de mensen mailt die aangegeven hebben interesse te hebben (en dus minder uitschrijvingen)

Ten tweede, Gmail, Outlook en de andere grote emailproviders 'belonen' het als je emails worden geopend. Dus op de lange termijn zullen je emails vaker de inbox bereiken en dus minder  in de 'promotie' tab.

Hoe stel je in ActiveCampaign Site Tracking in?

OK, je begrijpt inmiddels hopelijk dat je dit echt moet gaan instellen, voor zover je dat niet hebt gedaan.

Eigenlijk is het vrij simpel proces. Je stelt het namelijk éénmalig in, en vervolgens hoef je er niet zoveel meer naar om te kijken, totdat je er iets mee gaat doen.

Activeren van Site Tracking

Stap 1 is dus aanzetten, zodat ActiveCampaign site tracking data voor je gaat verzamelen over het website gedrag van je contacten.

Dit wordt per contact opgeslagen bij de rest van de contactinformatie.

Je ziet dus precies bij een bepaald contact welke pagina's hij/zijn heeft bezocht.


 



Tags

hide


You may also like

Het duurde een jaar voordat ik deze fout doorkreeg

Heractiveren van ‘inactieve’ contacten

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen