2

Verbeter je (Mailchimp) opt-in formulier(en) en krijg meer inschrijvingen

Je bent enthousiast met Mailchimp (of een ander emailmarketingsysteem als ActiveCampaign natuurlijk) aan de gang gegaan, maar je krijgt maar een handjevol inschrijvingen?

Je moeder, vriend(in) en buurman(vrouw) hebben zich aangemeld, plus jezelf, met alle emailadressen die je hebt, maar verder loopt het niet echt storm?

Herken je dit?

Ik herken het wel hoor. Toen ik in 2008 met Mailchimp begon was het precies zo. Opt-in form geplaatst ,en afwachten maar. Uiteraard had ik in Mailchimp ingesteld, dat ik bij iedere nieuwe subscriber hiervan op de hoogte werd gesteld via email.

Ik maar wachten, een uur, 2 uur…. Aan het einde van de dag, heb ik in Mailchimp gechecked of ik toevallig geen typefout had gemaakt bij het ‘notification emailadres’.

Helaas, dat was allemaal in orde. Maar er meldde zich niemand aan. No worries, het gebeurt dus iedereen.

Grote kans dat je het allemaal helemaal netjes volgens volgens het boekje hebt gedaan.Lijst aangemaakt, formulier, alles netjes in het Nederlands ingesteld.

En uiteindelijk de door Mailchimp gegenereerde code op je website geplaatst.In de sidebar, of onderin, in de footer van je website.

Helemaal klaar om emailadressen te ontvangen.Maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. Het is niet meer genoeg om een “schrijf je in voor mijn nieuwsbrief” formulier in je sidebar te plaatsen.

Het goede nieuws? Er is genoeg ruimte voor verbetering. En in dit artikel ga ik je vertellen wat je allemaal kunt veranderen om het beter te gaan doen.

Weet je, bezoekers worden tegenwoordig overspoeld met opt-ins. Op de website van je concurrenten bijvoorbeeld. Zij weten immers ook dat “the money in the list” zit.

Je zult dus met iets beters moeten komen.Hieronder geef ik je een paar tips om je (Mailchimp) formulier te verbeteren, en zo meer rendement te halen uit je websitebezoekers.

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief!

De belangrijkste aanpassing die je in eerste instantie moet doen, is aan de tekst.Deze is echt heel belangrijk. Wanneer is de laatste keer dat jij op een website was, de opt-in zag en dacht “Ja, het lijkt me echt te gek om me in te schrijven voor deze nieuwsbrief”.

Nee he? Gaat niet gebeuren hoor. Hoe aardig het ook van Mailchimp is, om alvast op weg te helpen door een formulier voor je aan te maken, je moet er echt eerst even iets aan doen voordat je ‘m op je website zet.

Verzin een betere naam dan “nieuwsbrief”. Wees creatief, denk out-of-the-box. En doe iets aan dat “schrijf je in voor mijn nieuwsbrief”. Daar ga je als bezoeker je waardevolle emailadres toch niet voor achterlaten?

Waarde bieden

Je hebt het waarschijnlijk wel vaker gehoord of gelezen “geef iets van waarde”.

Echt, het werkt gewoon. Weet je, Facebook, Twitter, dat zijn allemaal kanalen die je gemakkelijk “uit kunt zetten”. Maar email, dat is nog steeds het meest intieme stukje van het Internet. Je komt direct binnen bij de emailbox van je bezoeker.

Waarde dus. Biedt iets in ruil voor dat emailadres, waardoor je bezoekers echt denken “Dat wil ik hebben”, en van gekkigheid niet weet hoe snel ze hun emailadres moeten intikken en op die knop moet rammen.

Een ebook, een gratis video, een checklist, extra gemak door de 12 tips als PDF te kunnen downloaden. Verzien iets waardoor jij zelf je emailadres zou willen achterlaten.

Maak gebruik van een opt-in plugin

Natuurlijk kun je je opt-in form plaatsen zonder plugin, maar we waren er al achter dat dat niet echt aantrekkelijk is. Het moet dus anders.

De formulieren die Mailchimp en andere emailmarketing systemen je bieden, bestaat meestal uit het plaatsten van een stukje code op je website, en dat ziet er ongeveer zo uit:

Ziet er technisch uit toch? Uiteindelijk valt het wel mee om dit in je eigen website te installeren. Maar het kan natuurlijk anders.

Een andere (in mijn ogen betere) optie, is om gebruik te maken van een plugin die samenwerkt met je emailmarketing systeem, zodat je een mooi gepresenteerde, en makkelijk aanpasbare opt-in op je website kunt plaatsen.

Maar wat kunnen die plugins dan wat de code niet kan?

Goede vraag. Zoals hierboven al gemeld, kun je met Mailchimp een erg basic code kopieren en op je website plaatsen. Maar er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk.

Opt-in form types

Moderne opt-in form mogelijkheden zijn niet meer beperkt tot de sidebar. Je ziet ze tegenwoordig overal. Ik geef je een paar voorbeelden.

Exit Intent

Laat ik met de meest irritante beginnen. Tenminste, zo worden ze door een flink aantal mensen ervaren, maar ze werken echt ontzettend goed. Geen wonder dat je ze tegenwoordig zo vaak ziet.

De naam geeft het eigenlijk al aan. Een exit-intent opt-in form komt pas tevoorschijn als je website bezoeker je website wilt verlaten. Dus als hij/zij zijn muis buiten het getoonde gedeelte van je website verplaatst. Probeer het maar eens op deze pagina

Popup

Een ‘normale’ popup is een opt-in form dat meestal in het midden van je scherm verschijnt, en de rest van de pagina onleesbaar maakt. De focus is op dat moment dus echt op de popup. Ook deze werkt nog steeds erg goed. Vaak heb je in de bovenhoek een kruisje, waarmee je de popup kunt sluiten en verdergaan waar je gebleven was.

Popups kunnen op verschillende momenten verschijnen. Direct bij het laden van de pagina, na een paar seconden, of pas bij het scrollen van de pagina (bijv. vanav 50% van de pagina).

Niet iedere plugin heeft al deze optie, trouwens.

Embedded

Embedded, of sidebar, opt-in forms, zijn het type dat je in de sidebar of footer van een pagina ziet. Dit is de variant die je ook kunt plaatsen door gebruik te maken van de standaard code die je in Mailchimp kunt aanmaken.

Ze werken nog steeds goed, maar zijn minder relevant per pagina, omdat je ze meestal website-breed toepast.

Sommige plugins kunnen opt-in forms, en dus ook embedded types, plaatsen op verschillende soorten pagina’s. Dus op pagina’s met onderwerp A alleen embedded form A, en op pagina’s met onderwerp B, opt-in form B.

Top bar

Ook deze naam verklapt het al, bovenin de pagina verschijnt een dunne balk, waar je je naam en emailadres kunt achterlaten. Deze gebruik ik zelf niet zo heel vaak, dus ik heb er niet zoveel ervaring mee.

Nu ik eraan denk, ik ga er binnenkort wel even mee testen, want ik wil wel weten wat de conversie is.

Scroll box/Scroll mat

Vooral op Amerikaanse websites kom je dit type opt-in form tegenwoordig vaak tegen. Je hele scherm wordt gevuld met een opt-in form, een beetje als de popup, maar dan is het hele scherm in dezelfde look-and-feel.

Vaak zie je onderaan de pagina dan een ‘pijltje naar beneden’, zodat je ook zonder je gegevens achter te laten, de website kunt bekijken.

Fly-ins

bloom fly-in opt-in form

Fly-in opt-in forms komen, zoals de naam al zegt, ‘invliegen’ op je bericht of pagina.

Je ziet ze vaak rechts onderin het scherm.

Ze vragen wat minder aandacht dan een popup, en scoren dan ook wat minder goed.

Inline

bloom inline opt-in form

Een inline opt-in form plaats je tussen de content in.

Inline werkt erg goed bij content-upgrades, opt-ins die helemaal zijn toegespitst op het onderwerp van die post of pagina.

Doordat deze opt-in vaak erg relevant is met het onderwerp, is de conversie vaak hoger dan andere opt-in forms.

Afhankelijk van de gebruikte plugin plaats je inline opt-in forms door het toevoegen van een shortcode tussen je content. Sommige plugins hebben de mogelijkheid om na bijv 3 paragrafen automatisch de inline te plaatsen.

Below content

bloom below content opt-in form

Dit type opt-in form plaatst je formulier onderaan de content van de pagina of post.

Dit is net als de inline een goede manier om content-upgrades te promoten.

Ook wordt below content vaak gebruikt voor een wat meer algemene opt-in.

Opt-in wall

bloom locked content opt-in form

Een opt-in wall, ook wel locked content form genoemd, is een opt-in form die je gebruikt om een stukje content op je website te beveiligen.

Bezoekers krijgen pas toegang tot deze content na het achterlaten van hun emailadres.

Dit is een goede manier om je websitebezoekers snel, en zonder het verlaten van je website, toegang te geven tot content. De kans is immers groot dat ze hun emailprogramma openen om de bevestigingsemail te openen, en daar afgeleid worden door een ander mailtje dat binnenkomt.

Dag bezoeker. Toegegeven, je hebt dan wel het emailadres, maar ze zijn met hun gedachten al lang ergens anders, en soms wil je dat niet. Dan gebruik je de opt-in wall.

Triggers, wanneer verschijnt de opt-in form?

Ik heb het hierboven al een paar keer laten vallen, maar afhankelijk van het type opt-in form, zijn er verschillende manieren om die te tonen.

  • Direct bij het laden van de pagina
  • Na bepaalde tijd
  • Na scrollen van de pagina
  • Exit intent

A/B testen

Kijk, nu komen we uit bij de echt leuke features. Door te kiezen voor een plugin die het mogelijk maakt om te split-testen (A/B testen), kun je echt op basis van gedrag gaan kijken welke opt-in form het beste presteert.

Je hebt vast wel eens gelezen dat een oranje of groene button het vaak beter doet dan een rode, maar zeker weten doe je het niet. Tenzij je het gaat testen.

En dat wordt met een A/B test feature wel heel erg gemakkelijk.

Zo stel ik zelf bijvoorbeeld bijna altijd in dat er 2 van een bepaalde opt-in form getoond moeten worden. Ik kies bijvoorbeeld 2 verschillende plaatjes bij de opt-in. Of een andere tekst of benefit.

Dat laat ik een tijdje lopen, en na verloop van tijd zie je welke van de 2 het best presteert. Dan kies ik de winnaar, en ga ik daar weer een andere variant op testen, bijv. de kleur van de button.

Statistieken

Je kunt natuurlijk in je ESP (Email Service Provider) software kijken wat de statistieken zijn, maar bijv Bloom toont hele duidelijke statistieken over de verschillende opt-ins. Zo zie je in een oogopslag dat bijv. je below content opt-in het beter doet dan de top-bar.Met deze informatie kun je je opt-in forms aanpassen om zo nog meer rendement te halen uit het aantal website bezoekers.

Targeting

Sommige plugins kun je zo instellen, dat een bepaalde plugin alleen op een bepaalde pagina, post of categorie-type wordt geplaatst.

Dit is heel belangrijk voor content-upgrades, immers je wilt alleen een opt-in over ‘hoe train je een hond’ laten zien op pagina’s die over honden gaan. Zo blijft de opt-in super relevant, en dat zie je terug in de statistieken.

Welke plugins zijn er zoal?

​OK, je weet nu zo’n beetje wat er mogelijk is op het gebied van opt-in form plugins. Maar welke moet je nu kiezen? Welke werkt goed met jouw ESP?

Hieronder noem ik een paar plugins waar ik mee gewerkt heb, en die mijn klanten ook gebruiken.​

Mailmunch

Een van die plugins is Mailmunch. In plaats van het plaatsen van code op de plek waar je de opt-in wilt hebben, installeer je de Mailmunch plugin. Daarna maak je een Mailmunch account aan op mailmunch.com.

Er is een gratis variant van dit account, maar de beperking is dan dat je bijv het logo van Mailmunch in je opt-in te zien krijgt. Verder heeft het gratis account geen uitgebreide functies als A/B testen en Analytics.

Mailmunch heeft de volgende soorten opt-in forms: Popup, Embedded, Top Bar, Scroll Box, and Sidebar. Mailmunch heeft ook de mogelijkheid voor exit-intent

Bloom

Een ander voorbeeld van een goede plugin is Bloom. Deze plugin van Elegant Themes, is ook speciaal gemaakt om fraaie opt-ins op je website te kunnen plaatsen i.p.v. de saaie standaard Mailchimp opt-in form. Bloom kent de volgende types opt-in forms: Popup, FLy-ins, Inline, below content, widget area, opt-in wall (alleen toegang tot content nadat je je emailadres hebt achtergelaten.

Bloom kent op dit moment (nog) geen exit intent mogelijkheid, dus je opt-in form laten zien als bezoekers je website proberen te verlaten. Dit gaat er wel ongetwijfeld komen.

Thrive Leads

Deze plugin van Thrive Themes is al een tijdje mijn favoriet. Niet die van mijn webhosting partij, omdat Thrive Leads slecht te cachen is, blijkbaar. Maar ik vind hem voorlopig nog goed genoeg, omdat Thrive Leads zo ontzettend veel features heeft.

Zo zit er A/B in, statistieken en alle soorten opt-in forms die je je maar kunt bedenken.Maar wat het zo mooi maakt, is bijvoorbeeld Smartlink, waar ik al eerder over heb geschreven. In het kort kun je nieuwe bezoekers een andere opt-in tonen, dan bezoekers die je via je emailsysteem naar een bepaalde pagina stuurt.

Super interessant natuurlijk, want zo maak je optimaal gebruik van je website ‘real estate’ en irriteer je mensen die op al op je lijst staan, niet met een opt-in. Nee, deze mensen laat je juist een opt-in zien voor je nieuwe cursus, of je laatste product.

Delen ? Graag !
Edwin Schoonheim
 

Als ActiveCampaign export en Wordpress fan help ik ondernemers om meer omzet te halen uit hun business. Wil jij meer verdienen via je emaillijst? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op voor de mogelijkheden.

Comments are closed

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen