​​​​3 dingen die je voor elkaar moet hebben om online succesvol te worden

Vergeet de popups, schaarsheid timers, A/B testen en al die andere technische shit waar je ’s nachts van wakker ligt.

Je hebt maar 3 dingen ECHT nodig om online succesvol te worden.

Voordat ik je vertel welke 3 dingen dat zijn, even het volgende.

Toen in maart ineens het land op slot ging, kregen veel ondernemers stress:

..omdat ze niet wisten hoe lang het ging duren

..omdat ze bang waren dat het omzet ging kosten

..omdat ze niet genoeg buffer hadden om de klap op te vangen

Geheel terecht natuurlijk.

Maar het verschil met maart is dat je je er dit keer op kunt voorbereiden.

Het klinkt als een cliché, maar elk nadeel heeft zijn voordeel.

Waar de ene deur sluit, opent een andere.

En misschien niet voor iedere ondernemer, maar wel voor een grote groep.

Zoals de horeca ondernemers die in maart ineens omschakelden van klanten in de zaak ontvangen, naar maaltijden bezorgen.

De pianoleraar die niemand meer thuis mocht ontvangen, en dus zijn lessen op video is gaan opnemen en die nu online verkoopt.

OK, de 3 dingen

  • Een goed product
  • Een systeem om te laten betalen en waarmee je kunt leveren.
  • Een doelgroep waar je je product aan kunt vermarkten.

OK, dat was het.

Veel succes :-)

Nee hoor, ik zal het even toelichten.

Een ‘Offer’

Allereerst het product, ook wel de ‘offer’ of je aanbod. Jouw product of dienst dat je online kunt maken, en dat het probleem van je doelgroep oplost.

Het is belangrijk dat deze offer past bij de problemen van je doelgroep.

In een ideale wereld heb je dus al meerdere keren dit product verkocht. Maar als je de stap van offline naar online nog moet maken, kan dit lastig worden.

Dan is de voorwaarde dat je het offline product al vaker hebt verkocht, en dat de online variant niet veel afwijkt.

Een systeem

Om online succesvol te worden, heb je een systeem of digitale vitrine nodig om online je product te kunnen te showen.

En dat systeem moet ook de mogelijkheid bieden om zonder jouw tussenkomst de kooptransactie af te handelen.

In veel gevallen is dit ‘systeem’ gewoon je website. Die heb je al als het goed is.

Wat je wel nodig hebt is een formulier of shoppingcartmodule (als je meerdere producten hebt) waarmee klanten kunnen afrekenen.

Online uiteraard, dus er moet ook een betaalsysteem gekoppeld zijn. In Nederland is dit over het algemeen iDeal. Een vaak gebruikte tussenpersoon is Mollie (ik gebruik dit zelf ook).

Tenslotte moet dit systeem ook automatisch je kersverse klanten de beloofde producten leveren. Ook dit kan via een website.

Vaak is er dan een zogenaamde ‘member’ plugin geinstalleerd, die ervoor zorgt dat je online producten veilig achter een inlognaam en wachtwoord staan.

Die de member software uiteraard automatisch voor je verstuurd na een geslaagde betaling.

Dit alles is nog waardeloos, als niemand je digitale vitrine bezoekt. Daarom hebben we als derde een groep geinteresseerden nodig.

Een doelgroep

Zonder een offer en een systeem verkoop je nog niet veel. Je hebt een groep mensen nodig, die behoefte hebben aan je product.

Zoals je misschien wel eens eerder gelezen hebt. Om ijs op het strand te verkopen, heb je ijs nodig, een karretje en een kassa.

Maar het belangrijkste, een groep mensen die de hele dag op het strand liggen, en behoefte hebben aan een lekker koud ijsje.

Zo ook online.

Wat voor mij nog steeds het beste werkt, is een e-mail lijst. Een lijst met geinteresseerden in het onderwerp waarover ik veel weet, waarover ik veel deel, en waar mijn producten op inhaken.

Mijn leads haal ik binnen via Facebook. Via ads probeer ik constant meer leads op mijn lijst te krijgen. Deze krijgen dan bijv. mijn ebook (of andere weggever) en via automatische e-mailseries verkoop ik mijn producten.

That’s it!

3 dingen. Meer heb je niet nodig.

Natuurlijk kan je het zo gek maken als je wilt, maar ik adviseer om altijd eerst deze basis goed neer te zetten.

Als je eenmaal verkoopt, kun je via de aan het begin genoemde A/B tests proberen betere teksten te schrijven of je e-mailserie te optimaliseren.

Maar zorg eerst voor de basis.

Je hebt maar 3 dingen nodig.

En waarschijnlijk heb je er één al van (je website)

Wil je leren hoe je deze 3 systemen voor jouw bedrijf inricht?

Neem dan contact met me op

About the author 

Edwin Schoonheim

Als ActiveCampaign export en Wordpress fan help ik ondernemers om meer omzet te halen uit hun business. Wil jij meer verdienen via je emaillijst? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op voor de mogelijkheden.

Als ActiveCampaign export en Wordpress fan help ik ondernemers om meer omzet te halen uit hun business. Wil jij meer verdienen via je emaillijst? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op voor de mogelijkheden.

Geef een reactie

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen