Een weggever? Wat is dat?

“Wat is een weggever en waarom heb ik er eentje nodig?” hoor ik je denken. OK, first things first….

Een weggever, ook wel bekend als lead-magnet, is een veel gebruikte term in de online marketing wereld. Het gaat vaak om een ebook, maar kan ook een video, mini-training, checklist, how-to, top-10 lijst of iets dergelijks zijn.

Het idee is dat je je doelgroep iets aanbiedt of weggeeft (vandaar de naam) in ruil voor een e-mailadres.

Door eerst iets te geven, voordat je wat terugvraagt, maar je gebruik van een van de principes van Cialdini, namelijk wederkerigheid. Dit gaat ervan uit dat wanneer jij iets van de ander krijgt de kans groot is dat jij hem of haar iets teruggeeft.

En aangezien we uiteindelijk met onze marketinginspanningen iets willen terugverdienen (tenzij je een non-profit organisatie hebt).

Eerst geven, dan ontvangen dus.

Veel van mijn klanten zijn in eerste instantie bang om gratis kennis te delen, want “dan hebben ze mijn diensten niet meer nodig/kopen ze niets bij me”.

Goed punt, maar gelukkig werkt het niet zo.

Ten eerste, mensen die alleen maar uit zijn op gratis, die waren sowieso nooit klant bij je geworden.

Ten tweede, door gratis je kennis te delen, zet je mensen aan het denken over het probleem dat ze ervaren (en de oplossing die jij kan bieden). Veel mensen weten namelijk niet eens dat ze een probleem hebben en hoe ze het kunnen oplossen.

Ten derde, je vertelt voornamelijk  WAT ze kunnen doen om het probleem op te lossen, maar niet precies HOE. De mensen die echt het probleem opgelost willen hebben maar zelf niet weten HOE, zullen vanzelf aan de bel trekken (en waarschijnlijk klant worden) als ze willen weten HOE ze het moeten oplossen.

Eisen aan een goede weggever

Wat voor weggever moet ik maken dan? Dat is helemaal aan jou. 

Een goede weggever moet aan een aantal eisen voldoen:

  • Het is gratis
  • Het moet voor jou qua tijd en moeite niet uitmaken of je er 1 of 10 per dag uitdeelt
  • Relevant voor jouw doelgroep
  • Relevant voor jouw product of dienst
  • Snel te consumeren

Gratis

OK, deze is duidelijk, toch? Een weggever, het woord zegt het al, is iets dat je gratis weggeeft. 

Gratis betekent niet waardeloos. Het moet dus wel waardevol zijn voor je doelgroep. Niet een beetje waardevol, maar een echt goede weggever, levert je doelgroep meer waarde dan iets waar je concurrent geld voor rekent.

Als je dat ongemakkelijke gevoel hebt “kan ik dit wel gratis weggeven”, dan zit je goed. Als het geen pijn doet om gratis weg te geven, dan is het (nog) niet waardevol genoeg. Gooi er nog een schepje bovenop.

Het kost jou weinig tijd en moeite

Belangrijke toevoeging… als de weggever eenmaal klaar is. In de vorige paragraaf gaf ik al aan dat je weggever echt kick-ass moet zijn. Dus het maken hiervan gaat je zeker wat tijd en inspanning kosten.

Wat ik bedoel met ‘weinig tijd en moeite’ is, als de weggever eenmaal klaar is. Het moet eigenlijk geen donder uitmaken of je 1, 10 of 100 weggevers per dag uitdeelt. 

Een persoonlijke review op iemands logo ontwerp is dus geen goede weggever. Een checklist waaraan een goed logo ontwerp moet voldoen, WEL

Relevant voor je doelgroep

Een ebook “10 tips om te zorgen dat je hond goed naar je luistert” is een prima weggever, maar niet als jouw doelgroep kattenliefhebbers is.

Het doel van de weggever is om van alle bezoekers op je website, diegene eruit te filteren die jouw ideale klant zouden kunnen zijn.

De mensen die hun e-mailadres bij je achterlaten, laten je in principe toe tot hun mailbox, wat inhoudt dat ze echt interesse hebben.

Met je weggever filter je de niet-geïnteresseerden van de enigszins-geïnteresseerden.

Via emails die we gaan sturen gaan we verder filteren, maar daarover later.

Relevant voor je product

We hadden al vastgesteld dat we uiteindelijk iets willen verkopen. Dan is het wel handig, als je weggever inspeelt op een probleem dat jouw product voor je doelgroep oplost.

Stel je hebt een sportschool. Dan heb je zowel mensen die graag breder en sterker willen worden, maar ook mensen die wat kilo’s willen afvallen.

Een video “5kg afvallen in 2 weken” is interessant voor de doelgroep ‘afvallers’, maar als je geen specifiek aanbod (training, les of iets anders) hiervoor hebt, dan zullen ze nooit klant bij je worden.

Doelgroep -> Weggever -> Product

Ondernemers die zelf een website willen maken -> 5 WordPress plugins die elke website moet hebben -> Online training “Bouw je eigen website in 2 weken”

Mensen die willen stoppen met roken -> 7 valkuilen bij het stoppen met roken -> Nicotine tabletten

Snel te consumeren

Weggevers biedt je aan bij je ‘koude’ doelgroep. Mensen die jouw en je product nog niet kennen.

Het moet dus niet teveel tijd kosten om de inhoud van de weggever te verwerken. Daarom is het beter een PDF van 1 tot 2 pagina’s te maken, dan een 123 pagina tellend ebook.

In een later stadium kun je gerust een wat uitgebreider ebook aanbieden aan je ‘warme doelgroep’.

Deze groep leads kennen je, zijn zich bewust van hun probleem en zijn bereid meer tijd aan te besteden aan een mogelijke oplossing.

Vormen van weggevers

Ik had er al een paar genoemd, maar veelgebruikte weggevers zijn een ebook, een training of instructievideo, een mini-training (via email of video), een checklist…

De vorm is niet zo heel belangrijk. 

  • Ebook 
  • Video
  • Mini-training
  • Checklist

You get the point. Maak iets waar jouw doelgroep ECHT iets aan heeft, en wat een deel van hun probleem voor ze oplost, of ze in ieder geval een eind de goede richting op helpt. 

(En wil je uiteindelijk iets verkopen, dan zal je weggever ook relevant moeten zijn aan je product)

 Je produkt is een logisch vervolg voor diegenen die je weggever hebben gedownload en deze als waardevol ervaren.

Wat heb je nodig om een weggever te versturen (via ActiveCampaign)?

Eigenlijk heb je geen ActiveCampaign nodig om je weggever te versturen.

Mailchimp of ieder ander emailsysteem kan dit namelijk. Waar ActiveCampaign in uitblinkt, is de opvolging op je weggever. Je weggever is nl. het startpunt van je funnel(s).

Je wil niet weten bij hoeveel ondernemers de weggever ook tevens het eindpunt is. Gevalletje van bedankt en tot ziens!

Jij weet nu dat het pas begint NA de weggever. Dat je via funnels van je bezoekers klanten maakt. Know, Like and Trust. Dat soort shit.

Checklist “Wat heb ik nodig?”

Deze lijst is niet volledig, en je kunt zelf dingen weglaten, maar ik adviseer altijd minimaal het volgende:

  • Een website (liefst WordPress)
  • ActiveCampaign account (of een ander systeem)
  • Weggever (anders heb je niets weg te geven)
  • Optin-pagina (waar mensen hun gegevens achterlaten)
  • Bevestigd pagina 
  • Bedankt pagina
  • Weggever automation
  • Opvolg automation
  • (Evergreen) Nieuwsbrief automation (optioneel)

WordPress website

Je zou alles kunnen opzetten zonder WordPress website, maar je hebt een platform nodig om je landingspagina’s te maken zoals de optin pagina en bedankt pagina (worden hieronder besproken)

WordPress is wat dat betreft mijn favoriet. Betaalbaar, overal verkrijgbaar, enorm veel support en vrijwel onbeperkte koppelingen met zo’n beetje alle systemen.

Alternatieven zijn Wix (goedkoop, maar minder mogelijkheden) of Clickfunnels, Leadpages of andere bekende platformen (vaak redelijk aan de prijs, en je hebt waarschijnlijk toch een website nodig)

Emailmarketingsysteem

Zoals al eerder gezegd, ieder systeem kan druppelgewijs emails sturen, maar ActiveCampaign is echt het BESTE systeem van dit moment.

Mailchimp is prima voor een maandelijkse nieuwsbrief (wie doet dat nog eigenlijk?) maar wil je serieus aan de slag met emailmarketing in 2020, dan ontkom je niet aan een emailmarketingsysteem dat wat meer kan dan alleen achter elkaar mails sturen (zoiets noemen ze ook wel autoresponder)

Weggever

Het mag duidelijk dat je iets nodig hebt dat je weg kan geven. Iets dat digitaal beschikbaar is, en waarvan het niet uitmaakt of je er 10 of 100 per dag verstuurt.

Een weggever waar je handmatig nog wat werk voor moet doen is eigenlijk niet geschikt voor deze fase in je funnel (spoiler alert: in de volgende fases van je funnel is het juist weer WEL van belang) 

Benodigde pagina's

Als je je weggever hebt, een website waarop je deze kunt plaatsen, en een emailmarketingsysteem om leads te verzamelen, en automatisch mails te versturen, dan ben je klaar voor de volgende stap.

Optin pagina

De optin pagina (ook wel inschrijf of aanmeld pagina genoemd) heeft 1 enkele taak, namelijk het binnenhalen van een (naam en) emailadres.

Een optin pagina heeft geen menu, geen overbodige links en meestal maar 1 knop waarop men kan klikken.

Het enige dat deze pagina moet doen is je bezoeker overhalen om zijn/haar gegevens achter te laten.

Een van mijn optin-pagina’s vind je hier

Bevestigd pagina

Een bevestigingspagina wordt niet altijd gebruikt en is niet altijd nodig.

Ik gebruik ze wel vaak. Waarom?

Nog veel te vaak kom ik tegen dat NA de optin pagina er niets meer gebeurt. En dat je als bezoeker naar een nietszeggende standaard confirmation pagina van Mailchimp of ActiveCampaign wordt gestuurd.

Een enorme gemiste kans, omdat je juist hier je  bezoeker duidelijk kan informeren wat de volgende stap is.

Je bezoeker heeft zojuist zijn/haar emailadres bij je achtergelaten. Je wilt nu bevestigen dat dat de juiste keuze is geweest. Ook kan je op de bevestigd pagina vertellen wat er nu gaat gebeuren. Krijgt iemand wel of geen double optin email (een bevestigingsmail met een knop waarop je moet klikken om je aanmelding te bevestigen)

Ook kan je op deze bevestingings pagina de link naar je Facebook groep plaatsen.

De keuze is net gemaakt om jou hun emailadres te geven, dit is HET moment dat iemand geinteresseerd is, en is de kans dat ze zich ook aanmelden voor je Facebook groep (of je pagina liken) het grootst. 

Bedankt pagina (optioneel)

Op de bedankt pagina wordt soms de link naar de weggever geplaatst. Iemand heeft zijn emailadres achtergelaten, en op de bevestigingsmail geklikt om te bevestigen.

Het is tijd om de weggever of wat je ook heb belooft, beschikbaar te stellen.

Het nadeel van een bedanktpagina is dat iemand ‘m kan doorsturen naar anderen. Zodat je weggever wordt doorgegeven aan mensen waar jij geen emailadres van krijgt.

Het doorsturen van je weggever is natuurlijk nooit 100% te voorkomen, maar ik lever de weggever liever af via een weggever automation (zie hieronder)

Weggever automation

Via de weggever automation lever ik dus het beloofde item af (ebook, guide, enz). Het grote voordeel is dat je via een weggever automation kunt bijhouden of iemand daadwerkelijk het bestand heeft gedownload.

Iemand die de weggever email niet opent, of niet op de link klikt, heeft je ebook niet gelezen.

En hier komt dus de kracht van een systeem als ActiveCampaign om de hoek kijken.

Ik kan nu na bijv. 2 dagen automatisch een herinnerings email sturen, maar ALLEEN naar diegenen die het ebook niet hebben gedownload.

Super krachtig! Want je valt degene die ‘m hebben gedownload niet onnodig lastig, en je haalt een fors percentage personen terug in je funnel die je anders was kwijt geweest.

Verder gebruik ik de weggever automation vaak om iets over mezelf en mijn bedrijf te vertellen, zodat ik een band kan opbouwen en vertrouwen kan creeren. 

Op de automatische piloot :-)

Opvolg automation

Natuurlijk wil je je lead verder helpen, daar is de weggever ook deels voor gemaakt, maar uiteindelijk wil je ook wat verdienen.

Daar is de opvolg automation voor.

De opvolg automation stuur ik alleen naar personen die het ebook hebben gedownload (ook weer automatisch).

Iemand die het ebook niet leest, heeft waarschijnlijk toch geen interesse.

Zo val ik niemand onnodig lastig, en is de open-rate en klik-rate van m’n opvolg emails een stuk hoger.

In de opvolg automation vertel ik meestal eerst iets over oplossingen voor het probleem dat iemand heeft, deel ik wat waardevolle tips, en laat ik zien wat andere klanten hebben bereikt door met mij samen te werken.

Uiteraard plaats ik vanf mail 4 of 5 (en dus niet METEEN in ELKE email) een subtiele link naar de verkooppagina van je product, en als ze daar op klikken en kopen is dat natuurlijk fantastisch.

De eerste 1-5 emails hebben voornamelijk als doel vertrouwen opbouwen en kennis delen.

De opvolg automation sluit ik meestal af met 1-3 sales emails, die wel het doel hebben te verkopen.

Een bepaald percentage zal klant worden, het grootste deel niet.

Jammer, maar wat doen we dan met die contacten?

Het gros van je concurrenten waarschijnlijk niets. Maar jij gaat een stapje verder..

(Evergreen) nieuwsbrief automation

Nee, geen saaie maandelijks email “Nieuwsbrief november 2007”, maar waardevolle emails, die nu relevant zijn, maar ook over 6 maanden.

Geen Sinterklaasactie of seizoensaanbieding emails dus.

Het doel van de Evergreen automation is .. top-of-mind blijven.

Als het goed is, heb je in de opvolg automation je best gedaan om vertrouwen op te bouwen.

Maar niet iedereen is direct klaar voor een aankoop.

Door regelmatig (wekelijks, twee-wekelijks) een waardevolle email te sturen, blijf je bij je lead op het netvlies.

Als dan het moment is aangekomen dat ze hun probleem willen oplossen, kom jij ineens met je evergreen email voorbij, met een subtiele link in de PS naar je verkooppagina.

Evergreen automations zijn optioneel, maar heel doeltreffend. 

Een groot deel van mijn klanten koopt pas weken/maanden nadat ze mijn weggever hebben gedownload.

Als ik ze niet wekelijks een email had gestuurd, hadden ze waarschijnlijk voor een ander bedrijf gekozen.

Aan de slag

OK, tot zover de theorie… Hoe regel ik dit allemaal in ActiveCampaign?

Dat ga ik je zometeen laten zien.

Eerst even het volgende. Het gedeelte dat nu volgt, is specifiek voor ActiveCampaign.

Gebruik je nu (nog) geen emailmarketingsysteem, dan kun je dit systeem 14 dagen gratis proberen.  Een gratis proefaccount kun je hier aanvragen.

Ook als je bijvoorbeeld Mailchimp of Autorespond kun je met dit proefaccount gratis uittesten of overstap niet interessant voor je is.

Heb je geen zin om over te stappen, dan kun je natuurlijk verder lezen, maar veel screenshots zul je in je eigen systeem niet tegen komen :-)

ActiveCampaign account aanvragen

Mocht je nog geen account hebben, dan kun je er hier eentje aanvragen.

Maak op je website een optin pagina aan

De optin pagina is waar je je inschrijfformulier plaatst. Het is dus de plek waar je om een emailadres (en eventueel naam) vraagt in ruil voor je weggever.

Op een van mijn demowebsites, waar ik Divi als WordPress thema gebruik, heb ik een lege pagina aanmaakt. Deze ziet er dan zo uit:

Zoals ik eerder had aangegeven is het belangrijk om alle afleiding weg te halen.

Met Divi doe ik dat als volgt. Bij Pagina attributen kies ik voor Blank page, en bij Pagina instellingen Divi kies ik voor Geen zijbalk.

De pagina ziet er dan ineens zo uit:

Lekker basic, he? 

Daarom kies ik voor een van de templates die ik eerder gemaakt heb, en laadt deze in met de Divi builder. 

Ik pas wat teksten aan en binnen 5 minuten staat de volgende optin pagina

In een van de volgende stappen gaan we de afbeelding van de laptop vervangen door een optin formulier.

Next, een bevestigd/bedankt pagina

Maak op je website een bevestigd pagina aan

Net als bij de optin pagina, maak ik een nieuwe pagina aan, bijv https://www.domein.nl/bevestigd

Ik doe dezelfde instellingen als hierboven zodat het menu en de zijbalk verdwijnt.

In Divi builder geef ik aan dat ik een clone van een bestaande pagina wil, en kies voor de pagina die we zojuist hierboven hebben gemaakt (de optin pagina).

Wederom pas ik wat teksten aan, en binnen no-time staat de volgende pagina:

Lijst aanmaken in ActiveCampaign

Nu we de beide pagina’s hebben, is het tijd om een lijst aan te maken in ActiveCampaign.

Tenminste, als je nog geen lijst hebt. Mocht je al een AC account hebben, en een lijst waar je mensen op wilt inschrijven die je weggever downloaden, dan kun je dezelfde lijst gebruiken.

Mocht je nog geen lijst hebben, of mocht je de weggever inschrijvingen op een andere lijst willen zetten, volg dan de volgende stappen.

Klik in je AC dashboard op Lijsten

Klik rechtsboven op Een lijst toevoegen

Er opent een popup waar je een aantal gegevens in moet vullen voor je nieuwe lijst

Lijstnaam: Geef een voor jou herkenbare naam (let er op dat in sommige gevallen deze naam zichtbaar is voor je contacten)

Lijst-URL: Geef de URL van de website waar de lijst voor is

Lijstbeschrijving: Geef een korte beschrijving waarom contacten emails van je gaan ontvangen.

OK, we hebben nu een lijst, daar kunnen we emailadressen in opslaan.

Om dit automatisch vanuit je website te doen, hebben we een formulier nodig. Die maken we hieronder aan.

Formulier aanmaken in ActiveCampaign

Met een formulier dat we op je website plaatsen, kunnen we automatisch contacten toevoegen aan je lijst.

Klik in je AC dashboard op Formulieren

Klik rechts bovenin op Maak een formulier

Er opent weer een nieuwe popup.

Naam: Vul hier een naam in voor je formulier

Kies een formulierstijl. Aangezien ik een externe plugin gebruik om mijn formulieren mooi op te maken, kies ik altijd voor inline-formulier. (LET OP: afhankelijk van je abonnement, heb je misschien alleen maar het inline formulier beschikbaar)

Kies een of meer acties: ik heb er hierboven voor gekozen om 2 acties in te stellen. Voor de duidelijkheid, voor iedereen die dit nieuwe formulier invult worden deze acties uitgevoerd.

Allereerst voeg ik de nieuwe contacten toe aan de nieuw gemaakte lijst Algemeen.

Daarnaast geef ik iedereen die het formulier invult, de tag TRIGGER: Ebook Stappenplan

(Over tags kom ik zo nog even terug)

Als je op Aanmaken klikt, kom je op het volgende scherm.

Hier kun je je formulier opmaken. Via Velden kun je de velden plaatsen die op het formulier moeten komen. Ik kies altijd alleen voor Voornaam en Emailadres.

Op het tabblad Stijl kun je het formulier opmaken. Lettertype, kleur en kleur van de knoppen bijvoorbeeld.

Op het tabblad Opties kun je instellen wat er moet gebeuren als iemand het formulier invult.

Ik heb een paar instellingen gemarkeerd.

Bevestingspagina na invullen

De eerste is wat er moet gebeuren direct nadat iemand het formulier invult. Als je niets aanpast, wordt er dus een saaie tekst getoond, zoals hieronder.

Dit willen we natuurlijk niet. We gaan dit aanpassen zodat iemand direct na inschrijving op de volgende URL terecht komt https://www.domein.nl/bevestigd (die we een paar paragrafen hiervoor hebben aangemaakt)

Klik op het pijltje naast Toon bedankt, en kies voor Open URL. Vul de URL in waar je je bezoeker naartoe wilt sturen. Als het goed is ziet het er dan zo uit.

Voila, in plaats van naar een saaie witte pagina te sturen, gaat de bezoeker naar jouw mooi opgemaakte bevestigingspagina (waar je bijv. je Facebook groep kunt promoten, je tracking code kunt plaatsen zodat je kunt meten, of je een laag-geprijsd aanbod kunt doen)

Inschrijven op een lijst

Als formulieractie (de 2e rode cirkel in de screenshot) toont de eerste actie die plaatsvind als iemand zich inschrijft, namelijk Inschrijven voor een lijst en in dit voorbeeld de lijst Algemeen.  

Bevestigingsemail ja of nee

Door op het tandwieltje naast de lijst te klikken, kun je instellen of er een dubbele opt-in email gestuurd moet worden. In dit document kiezen we ervoor om geen bevestigingsemail te sturen. Klik op het tandwieltje

Zet het vinkje uit en klik op Opslaan

Extra actie (een tag) toevoegen

Als 2e actie na het invullen van een optin formulier gebruik ik meestal ook een zogenaamde ‘trigger’ tag.

Deze tag gebruik ik om de automation te starten die het ebook aflevert.

Op het 3e tabblad van het formulier, klik je op een actie toevoegen

Klik op Voeg een tag toe

Kies de tag die je wilt gebruiken (als je de juiste tag nog niet hebt, type deze dan in, dan wordt deze meteen aangemaakt) en klik op Toevoegen

Als je het goed gedaan hebt ziet het er nu ongeveer zo uit:

Iedereen die zich nu aanmeldt via je nieuwe formulier wordt ingeschreven op de lijst en krijgt de juiste tag.

Over tags

Dit moet ik even uitleggen als je geen ActiveCampaign gebruikt.

Tags (of labels) zijn eigenschappen die je in ActiveCampaign aan een individueel contact kunt koppelen. 

Deze tags kun je vervolgens weer gebruiken om bijv. een actie te starten (bijv het versturen van het aangevraagde ebook.

Het mooie van ActiveCampaign is, dat je tags ook kunt gebruiken als voorwaarde.

Bijv. als iemand je blogartikelen van een bepaalde categorie, dan kun je ze de tag INTERESSE: Afvallen geven.

In je emails kun je dan instellen alleen mensen met die tag een bepaalde email of automation krijgen.

Of nog mooier, je kunt 1 email maken, met een stukje tekst over afvallen (dat alleen getoont wordt aan mensen met die tag, en een ander stukje over spieropbouw, dat ook weer alleen getoont wordt aan mensen die de tag INTERESSE: Spieropbouw hebben.

In de screenshots hieronder zie je een email, waar 2 verschillende blokken tekst in staan. In de cirkels zie je een voorwaarde staan, die voor dat betreffende tekstblok geldt.

Dit noemen ze conditional content, inhoud op basis van bepaalde voorwaardes. En het wekt niet alleen op het bestaan van een tag, maar ook als een bepaalde tag NIET bestaat. Of als een bepaald veld aanwezig is. 

De mogelijkheden hiervan zijn enorm uitgebreid, vandaar dat ik hier niet verder op inga en het nu hierbij wil laten. Onthoud in ieder geval, dat dit met o.a. ActiveCampaign mogelijk is, en je op deze manier super relevante emails kunt sturen.

Als je tevreden bent over je formulier, en je de acties hierboven hebt toegevoegd, dan klik je rechtsboven op Integreren

 

Hier vind je een aantal opties om het formulier op je website te installeren. Hier komen we zo nog even op terug.

Een handige tip is om de link onder het tabje Link even te kopieeren en ergens te bewaren. Via deze link, kun je het formulier makkelijk testen zonder dat deze nog op je website is geplaatst. 

Dit doe ik meestal om te kijken of alles werkt, en dat gaan we straks ook even doen.

Voor nu, klik op Opslaan en afsluiten om het formulier op te slaan.

Automation maken en koppelen aan de het formulier

De meest simpele automation om je weggever af te leveren bestaat uit een aantal stappen.

Ten eerste heb je een trigger nodig, die de automation start. Deze hebben we al aangemaakt bij het formulier.

Ten tweede hebben we een email nodig, die naar de contactpersoon wordt gestuurd, en waar de link naar je ebook (of andere weggever) in staat. Je hebt dus een locatie nodig waar je je ebook kunt opslaan (bijv je website, of anders Dropbox)

Klik in ActiveCampaign in de linkerbalk op Automatiseringen

Klik rechts bovenin op Maak een automatisch serie

Er zijn meerdere manieren om een automation te starten, maar kies hier voor Begin vanaf het begin en vervolgens op Ga Verder

Klik nu op Tag is toegevoegd, en op Ga Verder

Voeg bij Tag de trigger tag toe die we net bij het formulier hebben aangemaakt. 

Laat Runs op Een keer staan en klik op Voeg een start toe

Nu wordt er gevraagd welke actie er gedaan moet worden. Klik op Een e-mail sturen.

Omdat het een nieuwe autotion is, zit er waarschijnlijk nog geen email aangemaakt. Klik daarom op een email aanmaken

Geef je nieuwe email een naam (om later makkelijk terug te kunnen vinden) en klik op Aanmaken

Kies uit de sjaboonen een opmaak die je mooi vind, en klik op Gebruik dit sjabloon

Vul je naam, emailadres en een onderwerpregel in en klik op Ga verder

De email editor wordt geopend. Type hier de inhoud van je email, en plaats een link naar je weggever.

Een tekstlink kun je toevoegen door een stuk tekst te selecteren, en vervolgens op het link icoon te klikken. Hier kun je dan de link naar je ebook plaatsen.

Als je klaar bent met je email klik je op Opslaan en afsluiten

De editor sluit, en de automation wizard vraagt of je deze net aangemaakte email in de automation wilt gebruiken. Klik op Opslaan om dit te bevestigen.

Geef de automation linksbovenin een naam zodat je ‘m makkelijk kunt terugvinden, en zet de status rechtsboven op Actief.

Je email is nu klaar om verstuurd te worden.

Testen van het formulier

Tijdens het aanmaken van het formulier heb je de directe link naar het formulier ergens opgeslagen. Deze ziet er als volgt uit https://naam.activehosted.com/f/1

Klik op jouw link, en vul naam en emailadres in.

Als het goed is ontvang je binnen een aantal minuten je email met de link naar het ebook.

Formulier op je website plaatsen

Een van de eenvoudigste manieren om je formulier op je website te plaatsen, is met een insluitlink. Open je formulier, en klik op Integreren

Op het eerste tab staat een insluitlink, deze ziet er ongeveer als volgt uit.

Kopieer jouw link, en open de optin pagina die we op je website hebben aangemaakt.

In mijn voorbeeld heb ik deze link geplaatst op de plek waar eerst de groene knop stond. Het resultaat is dat het ActiveCampaign formulier 1-op-1 op de website wordt geplaatst.

Het resultaat is niet zo heel fraai. Dat kan ook anders door gebruik te maken van eventuele optin formulier mogelijkheden van je website thema.

Divi, het thema dat ik hiere gebruik, heeft daar mooie formulieren voor. Ik ga nu niet verder behandelen hoe je dat doet, maar met 5 minuten werk ziet het formulier er zo uit.

Een stuk fraaier, toch?

En nu?

Als je tot zover hebt gelezen, dan weet je inmiddels wat je nodig hebt om een weggever via je website en ActiveCampaign te versturen. Geheel automatisch :-)

Ik hoop dat je hier iets van opgestoken hebt, en ik hoop dat je inziet dat dit slechts het begin is.

Deze simpele automation is slechts het topje van de ijsberg.

Na het afleveren van je ebook via een email, zou je ook een aantal emails kunnen toevoegen om jou en je bedrijf te introduceren.

Als je Facebook of andere advertenties gebruikt om meer inschrijvingen te krijgen, zou je via de weggever automation een deel van je advertentie-uitgaven terug te kunnen halen via een front-end aanbod.

Dit en nog veel meer leg ik je uit in mijn online trainingen.