ActiveCampaign, wat is het? Wat kan je er mee? | Web2Action

ActiveCampaign, je hebt er misschien wel eens van gehoord. Wat is ActiveCampaign precies, wat kan ik er allemaal mee, en waarom zou ik het moeten gebruiken?

Antwoord op deze en nog veel meer vragen krijg je in dit artikel.

Wat is ActiveCampaign?

ActiveCampaign is een emailmarketing systeem waarmee je automatisch naar meerdere personen tegelijk emails kunt versturen, die ook nog eens gepersonaliseerd zijn.

Nou is dit op zich niet uniek, want er zijn ​tientallen, zo niet honderden verschillende aanbieders die een dergelijk emailsysteem aanbieden. Zo heb je misschien al eens gehoord van Aweber of GetRespond. Of Mailchimp, een ander bekend systeem, wat veel startende ondernemers gebruiken.

Verschillen met andere systemen​

Emailmarketing systemen bestaan dus in alle varianten en allerlei prijsklassen. Zo is bijv. Mailchimp, een bekend systeem, gratis tot 2000 adressen. Ga je over die limiet heen, dan moet je gaan betalen.

Aan de andere eind van het spectrum heb je de dure systemen als Entreport en Infusionsoft. Deze systemen bieden veel meer functionaliteit dan Mailchimp, maar daar betaal je ook voor. Heb je veel adressen, dan ben je al gauw honderden tot wel duizenden euro's kwijt.

Wat ActiveCampaign nou zo uniek maakt, is de uitgebreide functies en de gunstige prijs/kwaliteit verhouding. ActiveCampaign biedt veel van de functies die alleen bij de duurdere systemen te krijgen zijn, en dat voor een hele goede prijs.

De belangrijkste feature vind ik persoonlijk de mogelijkeid tot 'taggen', hier lees je straks meer over.​

cloud-download

KLIK HIER voor een GRATIS videocursus ActiveCampaign

Wat kan je met ActiveCampaign?

Zoals verteld kan je automatisch naar meerdere personen tegelijk gepersonaliseerde emails sturen. De welbekende 'nieuwsbrief' zoals we die kennen.

Je plaatst een inschrijfformulier op je website, en begint met het verzamelen van emailadressen. Deze contacten kun je dan bijv. een maandelijkse nieuwsbrief sturen.

Met personaliseren bedoel ik dat je bijv. de aanhef van de emails kunt personaliseren, dus "Beste Frank," i.p.v. "Beste lezer". Mailchimp kan dit ook, trouwens. Maar ActiveCampaign gaat hier veel verder in.

Autoresponder

Net als elk ander zichzelf respecterend pakket​ is het bij ActiveCampaign mogelijk om op gezette tijden vooraf ingestelde emails te sturen.

Dus als je een 7 daagse cursus via email wilt versturen (zoals mijn 7 tips voor je website serie) stel je dit 1 keer in, en ontvangt iedereen elke dag een nieuwe email. Ongeacht het moment dat men zich heeft ingeschreven.

Bijhouden van specifieke eigenschappen​

Een van de beste features van ActiveCampaign is dat je contacten 'tags' of labels kunt geven.

Zo kan de ene contact de tag 'klant' hebben zodra hij/zij wat heeft gekocht, en de ander 'interesse in WordPress'. Contacten kunnen meerdere tags tegelijk hebben, en op basis van gedrag (klikken op links, bezoek aan je website) kunnen er tags toegevoegd of verwijderd worden.

Dit 'taggen' biedt je de mogelijkheid tot uitgebreid segmenteren. Dit zal ik even uitleggen.

Segmenteren met ActiveCampaign

Ik richt me op een aantal onderdelen, waaronder WordPress, emailmarketing en social media. Ik wil de contacten op mijn lijst niet 'lastig' vallen met informatie waar ze niet op zitten te wachten.

Ik heb dus 3 tags, WordPress, emailmarketing en Facebook aangemaakt. Als ik een email verstuur over WordPress, gaat deze alleen naar de personen die de 'tag' of label WordPress hebben.

Tot zover kan je dit ook met bijv Mailchimp doen. Je moet dan wel verschillende lijsten aanmaken, 1 voor elk onderwerp. En dat betekent dat je dubbel moet betalen. Stel, Kees staat op 3 lijsten, dan moet je 3 keer voor dit contact betalen.

ActiveCampaign werkt anders. Je maakt 1 lijst, en geeft Kees in dit geval 3 'tags' of labels.

In je email kun je nu een algemene inleiding zetten, plus 3 'blokken' tekst, die alleen getoond worden als het contact de bijbehorende tag heeft.

Een ander voorbeeld van segmenteren, je stuurt een email met een nieuwe tip over emailmarketing. Onderaan de email zet je een korte promotie van je online training over dit onderwerp. Contacten die deze cursus al gekocht hebben, wil je dit laatste stuk natuurlijk niet laten zien.​

Door gebruik te maken van 'conditional content', kun je het algemene stuk van de email aan iedereen laten zien, en de promotie alleen aan contacten die niet de tag 'klant cursus' hebben.​

Zie je de voordelen al? Door hier slim gebruik van de maken, kun je op precies het juiste moment, de juiste content aan de juiste persoon tonen. Dit noemen ze 'marketing automation' En als je dit goed gaat toepassen, dat zul je merken aan je omzet!

cloud-download

KLIK HIER voor een GRATIS videocursus ActiveCampaign

Marketing Automation

Hiervoor liet ik al een beetje zien wat er allemaal mogelijk is met ActiveCampaign op het gebied van marketing automation. Het is dus veel meer dan een emailmarketingsysteem, en neigt meer naar een marketing automation tool.

Wat dit allemaal betekent, is dat je als je gebruik gaat maken van ActiveCampaign, je emails kunt gaan versturen gebaseerd op het gedrag van je contacten.

Je stuurt niet lukraak dezelfde content naar iedereen op je emaillijst, maar precies de juiste inhoud, op het juiste moment, naar de juiste persoon.​

Stel, je stuurt een email over een bepaald onderwerp. Zodra een contact op een van de links klikt, kun je een tag meegeven. Je weet dus dat die persoon interesse heeft in het betreffende onderwerp.

Je zou zelfs op basis van dit gedrag, het klikken op de link, een nieuwe automation kunnen laten starten. Geheel automatisch.

Ander voorbeeld, ik verkoop een aantal online trainingen. Zodra iemand een van de cursussen aanschaft, krijgt ActiveCampaign een seintje en wordt er een 'welkom' automation gestuurd.​

Als je van te voren dus goed nadenkt over je doelstellingen, en je tags goed inricht, kan ActiveCampaign dus een hoop van je marketing en zelfs je sales activiteiten uit handen nemen.​

Hoe werkt ActiveCampaign?

Ik hoor je denken. Als het zo'n uitgebreid systeem is, dan duurt het waarschijnlijk een eeuwigheid voordat ik het onder de knie heb...

Nee hoor, integendeel. Nog een groot voordeel van ActiveCampaign, het is zeer gebruiksvriendelijk en door de grafische interface weet iedereen vrij snel de weg binnen het systeem. Hierdoor is het voor iedere ondernemer mogelijk om geautomatiseerde campagnes op te zetten. ​

ActiveCampaign componenten

Omdat het een uitgebreid systeem is, hebben ze het onderverdeeld in verschillende componenten. Een aantal van deze componenten zal ik hieronder behandelen, en een aantal screenshots tonen.

Dashboard

Zodra je ingelogd bent in ActiveCampaign, dan kom je in het dashboard.

Hier heb je een overzicht van de belangrijkste zaken in 1 oogopslag. Hoeveel (actieve) contacten er in het systeem staan, wat de recente activiteiten zijn en hoe de interactie.

In het dashboard kun je via het menu bovenaan naar de verschillende componenten toe.

cloud-download

KLIK HIER voor een GRATIS videocursus ActiveCampaign

Contacten

Een van de belangrijkste dingen is natuurlijk je contacten. Hier draait het allemaal om.

Als je op Contacten klikt, krijg je een lijst met alle contacten die in je systeem staan.

Door gebruik te maken van de filteropties rechts bovenin, kun je bijv. alleen contacten met een bepaalde tag tonen, of contacten die in een bepaalde lijst staan.

Verder kun je gebruik maken van de goede zoekfuntie, om zo een selectie te maken van je contacten die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Deze zoekopdrachten kun je opstaan voor later gebruik, of er een segment van maken, dat je later kunt gebruiken om emails naartoe te sturen.​

Campagnes

activecampaign campaign overzicht

Campagnes zijn emails die je eenmalig verstuurd, dus bijv. een lancering van een nieuw product, klantencase die je wilt delen of een ander losstaand bericht dat je wilt versturen.

Er zijn nog wel iets meer mogelijkheden met Campagnes, zoals A/B testen (meerdere emails naar een kleine groep versturen, en degene die het meest geopend wordt/waar het meest op de links wordt geklikt, gaat naar de rest).​

Hieronder zie je een screenshot als je een nieuwe campagne aanmaakt. In dit artikel ga ik verder niet in op de verschillende mogelijkheden.​

activecampaign nieuwe campagne maken

cloud-download

KLIK HIER voor een GRATIS videocursus ActiveCampaign

Automations

Andere systemen als Mailchimp en Aweber hebben uiteraard ook automation, maar ActiveCampaign is hierin veruit de beste.

Automations zijn series emails die automatisch worden verstuurd, op basis van verschillende triggers of voorwaardes. En je kunt het zo gek niet bedenken, of het kan 🙂

Dit is waar ActiveCampaign echt tot z'n recht komt. En omdat het zo belangrijk is, kom ik er zo nog even wat uitgebreider op terug.

Hierboven een screenshot van een van mijn automations. Je ziet dat het erg duidelijk is, en door de grafische editor is aanpassen van een automation een fluitje van een cent.​

Lijsten

Net als andere systemen maakt ActiveCampaign gebruik van lijsten. Maar in tegenstelling tot bijv Mailchimp, is het bij ActiveCampaign niet nodig om voor verschillende doelgroepen een aparte lijst aan te maken.

Dit komt omdat je in ActiveCampaign tags kunt gebruiken.

In mijn systeem heb ik momenteel 3 lijsten, Algemeen, Klanten en mijn 'Niet-meer-geinteresseerd' lijst, waar contacten in terecht komen als ze langere tijd geen emails hebben geopend en/of op mijn links hebben geklikt.

Het andere voordeel van ActiveCampaign is dat je per contact betaalt, niet per contact per lijst. En dit kan als je veel contacten hebt, snel een aardige besparing opleveren.

cloud-download

KLIK HIER voor een GRATIS videocursus ActiveCampaign

Formulieren

Formulieren zijn de een van de manieren waarop je contacten in je systeem kunt krijgen. Je kunt een formulier aanmaken, en deze op je website plaatsen.

Als bezoekers dan de door jouw opgegeven velden ingevuld hebben, en op de knop klikken, dan worden ze automatisch ingeschreven in je emailmarketingsysteem.

Je kunt natuurlijk de meegeleverde formulieren gebruiken die je hieronder ziet, maar veel mooier is het om een plugin of premium website-thema's te gebruiken.

Hiernaast zie je het een standaard formulier van ActiveCampaign. Toegegeven, je kunt 'm nog een beetje aanpassen en stylen, maar heel veel mooier dan dit wordt ie niet.

Op mijn website maak ik gebruik van Thrive Leads, de plugin die ervoor zorgt dat er overal op mijn website de juiste opt-in formulieren staan. Met Thrive Leads kan ik ze tot in de puntjes aanpassen zoals ik ze wil hebben. Helemaal onderaan deze pagina vind je een van die opt-in formulieren (die overigens ook echt werkt) 🙂

Rapporten

Uiteraard wil je zien of je inspanningen succesvol zijn. Daar heb je data voor nodig.

In de Rapporten vind je voor zowel losse campagnes, als voor automations en goals (worden hier niet behandeld) uitgebreide statistieken.

Hoeveel mensen hebben geopend, geklikt. Hoeveel uitschrijvingen en hoeveel bounces.

Op basis van deze gegevens kun je toekomstige emails nog beter maken en zo de ROI van je campagnes verhogen.

Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt van ActiveCampaign. Wil je meer weten? Dan kan je altijd contact met me opnemen.

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen