Nieuwe prijzen en wijziging pakketten

Zoals je misschien gelezen hebt gaat ActiveCampaign de prijzen en pakketten aanpassen. Op deze pagina lees je wat de impact is voor jouw account en hoe je hier mee om kunt gaan.

Wat gaat er veranderen?

Er gaan flink wat dingen veranderen. Zowel de prijzen worden aangepast, als de features die in de verschillende pakketten worden aangeboden, ook wel het v3 model genoemd.

Dit is niet de eerste keer dat ActiveCampaign de prijzen en pakketten aanpast. Een paar jaar geleden introduceerden ze het v2 prijsmodel en werden de Marketing en Sales bundels geintroduceerd.

Eén van de redenen voor het nieuwe V3 model is het duidelijker maken voor de klanten en het verminderen van een overvloed aan opties.

  • Lite -> Starter
  • Plus old -> Plus new
  • Pro old -> Pro new
  • Enterprise old -> Enterprise new

Een volledig overzicht van wat er aan features gaat veranderen vind je hier.

Hoe het er voor jou uit gaat zien, is afhankelijk van hoe lang je al klant bent, en hoe je je account hebt afgesloten. Hieronder lees er meer over.

Wanneer gaat het veranderen

Wanneer en wat er gaat veranderen, is helemaal gebaseerd op 

Nieuwe accounts per 3 juni 2024

Sluit je na 3 juni 2024 een account af via ActiveCampaign.com, dan betaal je de nieuwe prijzen en heb je één van de nieuwe pakketten (Starter, Plus, Pro of Enterprise).

De meest actuele prijzen vind je hier op de website van ActiveCampaign.

ActiveCampaign wordt ook aangeboden door resellers. Deze resellers kunnen de nieuwe pakketten ook aanbieden vanaf die datum, dus als je dit leest na 3 juni 2024, dan is de kans groot dat je ook een nieuw pakket (met bijbehorende prijs) hebt. In dit geval zul je weinig impact hebben.

Accounts afgesloten voor 3 juni 2024

Anders is het als je je account hebt afgesloten VOOR 3 juni 2024, dan krijg je te maken met migratie van je account. Hoe dit in zijn werk gaat, is afhankelijk van HOE je je account hebt afgesloten.

Je kunt namelijk je account direct bij ActiveCampaign hebben afgesloten. Maar er zijn ook resellers, zoals Mailblue, Mailtribe en nog veel anderen (Web2action is ook reseller).

Bestaand account via ActiveCampaign

Heb jij je account direct afgesloten via ActiveCampaign, dan krijg je hier bericht over met een migration offer. ActiveCampaign beoordeelt welke functies je nu gebruikt en doet een voorstel welk nieuw pakket voor jou het best geschikt is. In veel gevallen krijg je ook een migration discount.

Je vind dit migration offer in je account, bij het billing gedeelte. Je ziet je het nieuwe pakket en de bijbehorende nieuwe prijs. Hier is vaak een migration offer in meegenomen.

In de praktijk betekent dit dat vrijwel alle 'Lite" accounts naar Plus of hoger gaan. Dit omdat veel klanten meer dan 5 acties in hun automations gebruiken.

Waar moet je op letten

  • Vaak klopt het voorstel wel. Soms is het zo dat je in het verleden meerdere gebruikers hebt gehad (die je niet meer gebruikt). In je voorstel worden deze gebruikers wel meegeteld en kom je daarin in een hoger pakket terecht.
  • Check dus altijd of je alle functies en gebruikers nog nodig hebt. Wat je nu gebruikt heeft impact op het voorstel.
  • Als je na de migratiedatum wilt downgraden, dan loop je de kans om features te verliezen die je tot nu toe gewend was. Bijvoorbeeld, als je nu Lite hebt met 2 gebruikers, dan krijg je een migration offer naar Plus. Je betaalt misschien iets meer, maar behoudt de 2 gebruikers, de unlimited send en de unlimited acties in je automations. Kies je er voor om na de migratie terug te gaan naar Starter, dan verlies je de extra user, de unlimited send en zul je voortaan maar 5 acties per automation hebben. Automations die meer dan 5 acties hebben, worden automatisch op inactief gezet en zullen pas weer werken als je een upgrade doet.

Bestaand account via een reseller

Heb jij je account afgesloten via een ActiveCampaign reseller, dan gelden er andere regels. 

Je reseller heeft van ActiveCampaign een sheet gekregen met informatie over jouw account, en wat volgens ActiveCampaign het beste pakket is en wat de bijbehorende prijzen worden. Vanaf 1 oktober worden de reseller accounts gemigreerd naar de nieuwe pakketten. Je reseller zal er waarschijnlijk voor kiezen om (een deel) van de eventuele prijsverhoging aan je door te berekenen.

Waar moet je op letten

  • Check of je alle functies (nog) wel nodig hebt. In veel gevallen kan je door een paar kleine aanpassingen je abonnementskosten laag houden (of zelfs omlaag brengen)
  • Je kunt altijd upgraden als je na de migratie meer functies nodig hebt. Hou er dan wel rekening mee dat je de nieuwe prijs betaalt.
  • Als je na de migratiedatum wilt downgraden, dan loop je de kans om features te verliezen die je tot nu toe gewend was. Bijvoorbeeld, als je nu Lite hebt met 2 gebruikers, dan krijg je een migration offer naar Plus. Je betaalt misschien iets meer, maar behoudt de 2 gebruikers, de unlimited send en de unlimited acties in je automations. Kies je er voor om na de migratie terug te gaan naar Starter, dan verlies je de extra user, de unlimited send en zul je voortaan maar 5 acties per automation hebben. Automations die meer dan 5 acties hebben, worden automatisch op inactief gezet en zullen pas weer werken als je een upgrade doet.

Tips

Zoals hierboven al gemeld is het belangrijk om te kijken of je alle functies die je nu gebruikt nog wel echt nodig hebt.

Dingen die ervoor zorgen dat je in een hoger plan terecht komt:

  • meer dan 5 acties in je automations
  • meer dan 1 gebruiker
  • gebruik van conditional content