100 inschrijvers

Als je net begonnen bent met ActiveCampaign, of welk ander pakket dan ook, dan herken je het misschien wel.... hoe kom ik aan meer emailadressen?

Toen ik begon met mijn emaillijst, wat ik overigens veel eerder had moeten doen, begon ik met 5 emailadressen. Waaronder 2 van mezelf :-)

Maar dan ? Hoe krijg je meer mensen op je lijst? En dan met name mensen die echt geinteresseerd zijn in wat je te bieden hebt?

Dit zijn de manieren waarop je het volgens mij NIET moet doen

  • uit je directe omgeving willekeurige adressen toevoegen
  • emailadressen van al je LinkedIn adressen importeren

Emailadressen uit je directe omgeving

Wat ik in het begin gedaan heb, en wat jij misschien ook hebt gedaan, is eerst in je directe omgeving kijken wie je kent en wie je wel wil promoten.

Iedereen heeft wel een adresboek in Outlook of Gmail, en waarom zou je die personen vast niet toevoegen, toch?

Want het gaat er eigenlijk niet om WAT je doet, maar WIE je bent, toch?

Zo zullen je ouders of familieleden alles wat je maar doet promoten bij hun vriendenkring, gewoon omdat jij het bent.

Natuurlijk zullen je vader, moeder of broers of zussen je steunen in je nieuwe bedrijf, maar dat doen ze vaak om dat JIJ HET BENT, niet perse om datgene dat je te bieden hebt.

Wat je wilt is emailadressen van personen die een probleem hebben dat jij op kan lossen, en die daar ook nog graag voor betalen....

Click to Tweet

Een export uit LinkedIn dan maar?

Een andere optie die ik veel hoor, is LinkedIn.

LinkedIn biedt je de mogelijkheid om via een exportbestandje alle emailadressen in een keer uit je LinkedIn account te halen. Als je dan toch al die connecties hebt, dan voeg je die toch gewoon toe?

Ikzelf zou het afraden om je LinkedIn te importeren in je mailpakket. Toegegeven, ik heb het ook geprobeerd, en het werkte voor geen meter.

Het is namelijk zo, ik ben van de ene branche in de andere gestapt, en dan is het niet zo succesvol om je LinkedIn contacten te gaan mailen over je nieuwe bedrijf.

Je oude collega's interesseert het namelijk niet zoveel dat jij met iets anders bent begonnen. En ze zitten er meestal al helemaal niet op te wachten.

Natuurlijk zou het mooi zijn als uit die groep LinkedIn contacten toch een paar leads kwamen, maar in mijn geval werkte het dus niet.

Ik stuurde een aantal emails, en de unsubscribes vlogen me om de oren. Slecht plan dus. 

Wat kun je dan wel proberen?

OK, het is je waarschijnlijk nu wel duidelijk wat ik bedoel. Je wilt die eerste 100 personen niet zomaar, het moeten een soort ambassadeurs van je worden.

En dan kom ik toch terug bij je directe omgeving. Maar in plaats van massaal emailadressen uit je adresboek te gebruiken, zou je eens een uurtje kunnen brainstormen of je niemand kent die je echt zou kunnen helpen met je diensten.

Of wellicht dat die persoon iemand anders kent die gebaat is bij jouw produkt of dienst.

Het hele idee is namelijk dat mensen uit je directe omgeving minimaal 1 persoon aandragen. Maar dan wel iemand die er echt iets aan heeft.

De eerste 100 is als een soort kritische massa die je nodig hebt om in de weken/maanden erna je lijst verder te laten groeien.

Lukraak naar 100 mensen uit je omgeving mailen, zal ervoor zorgen dat je veel uitschrijvingen (unsubscribes) krijgt. Wat je wilt, is dat er juist mensen bijkomen.

Click to Tweet

Door goed te selecteren en alleen die personen te mailen die zijn gebaat bij je oplossingen, zul je merken dat mensen je emaillijst gaan promoten. Omdat het ze goed geholpen heeft, en omdat ze denken dat anderen er ook geholpen kunnen worden.

Bonustip: een weggever

Wat bij mij uitermate goed heeft gewerkt, is een zogenaamde 'weggever' (ook wel lead-magnet).

Een emailadres is heel wat waard. Want als je iemands emailadres hebt, dan kun je daarmee wanneer je wilt, hoe vaak je maar wilt, die persoon direct bereiken.

En daarom geven bezoekers niet zomaar hun emailadres af. Of gebruiken ze een 'tijdelijk' emailadres. Hoe zorg je er nou voor dat bezoekers maar al te graag hun emailadres bij je achterlaten?

Door ervoor te zorgen dat je iets te bieden hebt, dat ze maar al te graag willen hebben. Maak een ebook, een instructievideo of iets anders waar je klanten behoefte aan hebben en biedt dat aan als bezoekers hun emailadres achterlaten.

Tijd voor actie !!!

Nu jouw beurt. Open je Outlook of Gmail en ga eens door je adresboek heen.

Noteer emailadressen van personen waarvan jij denkt dat ze OF zelf wat aan je produkt hebben, OF waarvan je denkt dat ze mensen in hun omgeving hebben die aansluiten bij je doelgroep.

Vergeet ook niet in je 'Sent items' te kijken, want je hebt de afgelopen tijd vast met meer mensen gemaild, waarvan er vaak toch wel een paar interesse zouden kunnen hebben.

Stuur deze mensen een persoonlijk mailtje, leg uit wat je doet en dat je een emaillijst gaat starten, en vraag of ze minimaal 1 persoon weten die geinteresseerd is in wat jij te vertellen hebt.

Ken jij mensen die hier wat aan hebben? Deel dit bericht dan door middel van een van onderstaande buttons. Alvast bedankt.