Van de week was ik bij een klant die graag meer klanten krijgt via haar website… wie wil dat nou niet ?

Ze was druk bezig om via social media, Facebook ads en andere kanalen meer bezoekers naar haar website te krijgen.

Helaas tot nu toe zonder resultaat.

Ik heb even met haar meegekeken in de Google Analytics statistieken, en zag dat er best wel veel verkeer naar haar site kwam.

Sterker nog, sinds haar inspanningen was het aantal bezoekers met 8% gestegen. Best OK, toch?

De verkopen daarentegen, die bleven steken en waren zelfs iets gedaald.

Meer bezoekers…. minder verkopen…

Het probleem zat ‘m dus niet in de traffic, maar in de conversie….

Eerst optimaliseren, dan opschalen

Het is je misschien opgevallen, maar ik zie een groeiend aantal challenges, video’s, ebooks en andere weggevers over Facebook Ads.

En met een goede reden…. want het is een fantastische manier om meer mensen in je sales funnel te krijgen.

Maar meer bezoekers betekent niet automatisch meer klanten.

Bezoekers zijn niets meer dan langslopend publiek in een winkelstraat.

Ze komen misschien even in je etalage kijken, maar trekken lang niet altijd de pinpas.

Terug naar mijn klant.

Door middel van wat kleine aanpassingen hebben we in 3 weken de conversie verhoogd van 0,8% naar 1,7 %

Klinkt misschien niet veel, maar het is meer dan het dubbele :-)

Het goede nieuws is dat jij dit ook kunt doen.

Je bent waarschijnlijk blind geworden voor je eigen website.

Laat er eens iemand anders naar kijken.

  • Nodigt de opt-in uit om je emailadres achter te laten?
  • Is de follow-up emailserie relevant aan zowel je weggever als het product dat je wilt verkopen?
  • Doe je een duidelijk aanbod in de emails (niet meteen de eerste natuurlijk)
  • Klopt je landingspagina?
  • Is je bestelproces duidelijk en werkt deze ook goed op mobiel?

Door jezelf deze vragen te stellen (maar zeker ook een ander hiernaar te laten kijken) vind je waarschijnlijk 1 of meerdere dingen die je direct kunt aanpassen.

Dingen die je in eigen hand hebt, en snel kunt fixen…

In tegenstelling tot afhankelijk zijn van NOG meer bezoekers die toch niets kopen.

En als bonus… als dan je conversie beter wordt of misschien zelfs verdubbelt zoals in dit voorbeeld, dan kun je met een gerust hart er een Facebook campagne tegenaan gooien. De kans is groot dat deze zich dubbel en dwars terugverdient

Wil jij weten wat er beter kan aan jouw website? Neem dan direct contact met me op.