emailmarketing segmenteren is converteren vk

Naast online acquisitie doe ik ook regelmatig mee bij netwerkbijeenkomsten.

Tijdens een van die bijeenkomsten, een week of twee geleden, sprak ik een ondernemer die sinds een paar maanden met emailmarketing bezig is.

Naar aanleiding van een van mijn facebook campagnes heeft hij zich aangemeld voor mijn ebook, en heeft hij na het lezen daarvan mijn online cursus ActiveCampaign gevolgd.

Na deze online cursus is hij enthousiast aan de gang gegaan met ActiveCampaign, en stuurt elke 2 weken nieuws en tips uit zijn vakgebied naar de mensen op zijn lijst.

We raakten aan de praat hoe het nu ging en wisselden ervaringen op het gebied van geopende emails, aantal afmelders en natuurlijk ook sales. De schoorsteen moet immers roken, toch?

Sommige emails deden het fantastisch

En anderen deden helemaal niets. Zonder aanwijsbare reden, deed het ene mailtje het het VEEEL beter deed dan een andere.

Zo had hij een paar weken geleden een email die goed werd geopend, er werd op de links geklikt en er waren vrijwel geen uitschrijvers.

Een volgende email zorgde er voor dat er relatief veel mensen de emails niet lazen, en dus ook niet op zijn links klikte. Ook waren er relatief veel mensen die zich lieten uitschrijven voor zijn emaillijst.

Hij kon er alleen geen vinger op leggen waarom dit nou gebeurde. Er bleek op het eerste gezicht geen reden voor te zijn.

De mails waren ongeveer even lang, hadden ongeveer dezelfde aantal links, waren door dezelfde persoon geschreven en waren allemaal niet echt harde ‘sales’ emails.

We hebben een afspraak gepland, en ik ben bij hem gaan kijken of ik wat kon ontdekken.Na meegekeken te hebben in zijn ActiveCampaign dashboard, en hem wat vragen gesteld te hebben, was het me wel duidelijk.

segmenten in je emaillijst

Hij maakte geen gebruik van segmenten. Voor diegenen die niet weten wat dit is, een segment is een gedeelte van je lijst die aan een bepaalde voorwaarde voldoet.

Zo kun je bijvoorbeeld een segment hebben met klanten die iets van je gekocht hebben, en bezoekers op je website die nog geen klant zijn.

Deze ondernemer stuurde elke email naar alle emailadressen op zijn lijst.

Dit is zo’n beetje hetzelfde als op straat gaan staan en heel hard roepen wat je in de aanbieding hebt. Lang niet iedereen is geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.

Hij merkte terecht op dat iedereen op zijn lijst zich wel had aangemeld via zijn website. Ze hadden dus wel interesse in zijn bedrijf.

Je bezoekers zijn niet allemaal hetzelfde

Het probleem is dat vrijwel niemand geïnteresseerd is in jou, of in je bedrijf, maar om wat je voor ze kan betekenen. De meeste websitebezoekers hebben een probleem, en ze denken dat jij het voor ze kan oplossen. Anders laten ze geen emailadres achter.

Waar deze ondernemer nu de fout in gaat, is dat hij ervan uitgaat dat alle mensen op zijn lijst interesse hebben in alles wat hij te bieden heeft. En dat is natuurlijk niet zo.

Ik neem even mezelf als voorbeeld. Ik help ondernemers met hun website, met emailmarketing of social media. En vaak help ik ondernemers met een combinatie van deze drie.

Jij bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen via mijn eigen emaillijst. Waar je je voor hebt ingeschreven omdat je geïnteresseerd bent in emailmarketing.

Deze email is niet verstuurd naar mensen die alleen interesse hebben in een goede website.

Segmenteren kun je leren

Ik hoor je nu vragen, maar hoe weet je waar iemand interesse in heeft?

Dat laten ze je vanzelf weten. Maar je moet wel het een en ander ‘aan de achterkant’ inrichten om het goed te laten werken. Zo heb ik in de zijbalk van berichten over emailmarketing, een andere opt-in formulier geplaatst dan op berichten met andere onderwerpen.

Dat formulier plaatst emailadressen in de juiste lijst, dus 1 lijst voor emailmarketing, 1 voor websites en 1 voor social media. (plus nog een aparte lijst voor klanten die in het verleden iets hebben aangeschaft)

Door op deze manier om te gaan met inschrijfformulieren en lijsten laten je potentiele klanten zelf weten waar ze behoefte aan hebben.

Op deze manier kan je veel gerichter emails versturen, precies naar diegenen die geïnteresseerd zijn in datgene dat je hebt te vertellen.

Als je op deze manier gaat werken, zul je zien dat je open-rate en click-rate veel hoger zal worden. En als je dan uiteindelijk een product of dienst pitched, dan heb je veel meer verkopen. Daarom zeg ik segmenteren is converteren.

Terug naar mijn klant. We zijn momenteel bezig met het aanpassen van zijn website en emailsysteem om op deze manier te gaan werken. Als het interessant is, kan ik hier in een toekomstig artikel meer over vertellen.

Nu de vraag aan jou… maak jij al gebruik van segmenten? Of zou je meer willen weten hoe je dit toepast in jouw emailmarketing?

Barst los in de comments hieronder. Ik lees ze allemaal en je krijgt zeker antwoord als je een vraag hebt.