Email segmentatie: hou het simpel

Als je al een tijdje meeleest op mijn website, of op mijn emaillijst staat, dan heb je me vast wel eens gehoord over email segmentatie.

Waarschijnlijk weet je dan ook wel dat je het zou moeten doen om meer rendement uit je lijst te halen.

Maar, hoe begin je nu? En waar moet je op letten bij het segmenteren van je emaillijst?

Daarover wil ik het vandaag met je hebben.

Ik kan je vertellen dat er een heleboel mogelijk is, als je je eenmaal gaat verdiepen in email segmentatie.

En zeker als je net begint, zie je al heel snel door de bomen het bos niet meer.

In dit artikel laat ik je zien hoe je op een simpele manier kan beginnen met segmenteren, die toch snel resultaat oplevert.

Wat is email segmentatie?

Email segmentatie houdt in dat je de contacten op je emaillijst gaat opsplitsen op basis van bepaalde eigenschappen, bijvoorbeeld:

  • demografisch: leeftijd, geslacht, woonplaats, beroep, inkomen, religie, enz
  • datum: datum van inschrijven, verjaardag
  • interesses: hobbies, bladen, magazines
  • gedrag: welke emails geopend worden, waar men op klikt, wat men gekocht heeft, welke pagina’s men bezoekt.

Waarom het zo krachtig is

In een woord…relevantie….

Denk je eens in. Waar geef je meer aandacht aan? Aan iets dat algemeen is, of iets dat helemaal op jou van toepassing?

Bijvoorbeeld, het weerbericht voor de komende paar dagen voorspelt streng winterweer wordt met extreme gladheid.

Persoon A heeft een grote tuin en niet wil dat zijn familie uitglijdt, dus hij koopt een sneeuwschep en strooizout.

Persoon B, die in een flat woont en geen tuin heeft, zal hier veel minder mee bezig zijn, en zeker geen schep en strooizout kopen.

Het vooruitzicht op slecht weer is voor beide personen hetzelfde, maar voor persoon A veel relevanter dan persoon B.

Waarom je snel door de bomen het bos niet meer ziet

Aangezien je op ontzettend veel manieren kan segmenteren, zul je dus heel snel het overzicht kwijt raken als je teveel factoren gaat meenemen in je segmentatie.

Zo kun je een segment bedenken voor mannen in de leeftijd 18-34, woonachtig in Nederland en die graag naar voetbal kijken.

Maar er zijn natuurlijk ook vrouwen in de leeftijdscategorie 18-34, woonachtig in Nederland die graag naar voetbal kijken.

En hoe zit het met inwoners uit Belgie? En oudere personen die ook van voetbal houden?

Je snapt het, voordat je het weet heb je tientallen segmenten die je ‘relevante’ content wilt tonen.

Vervolgens heb je geen zin om voor al die aparte segmenten, aparte emails te sturen en bedenk je je “Dan maar 1 email naar iedereen

En ja, dat heb ik ook wel eens gedaan.

Het tijdsintensieve vooruitzicht om voor teveel segmenten aparte content te maken, koos ik voor de snelle oplossing.

En je raadt het al, dat pakte dus niet goed uit 🙂

Segmentatie op basis van gedrag

In plaats van je druk te maken over demografische eigenschappen als geslacht, leeftijd en woonplaats, kun je je ook focussen op de volgende 2 dingen:

– het gedrag van je contacten
– de boodschap in je content

Gedrag

Deze is gemakkelijk. Hoe je contacten reageren op je emails, op je website en of en welke producten ze kopen, kun je allemaal meten en laten bijhouden door een slim emailmarketingsysteem.

Je boodschap

Mensen zijn verschillend. Dat wist je al 🙂

Daarom is het zo belangrijk om meerdere varianten te bedenken van “je boodschap” die je in je content naar buiten brengt.

Sommige mensen vinden ‘features’ erg belangrijk. Ze willen van alles weten over wat het product kan voordat ze een beslissing nemen.
(content tip: tests die er zijn gepubliceerd over je product, eigenschappen, specificaties, maten, materialen, enz)

Andere mensen zijn meer geinteresseerd in de ‘benefits’, wat zijn de voordelen die ze gaan ervaren als ze je product of dienst bij je kopen.
(content tip: testimonials, case studies, reviews)

Een andere groep mensen willen graag social proof. Ze willen pas een beslissing nemen over de aankoop, als ze ervan overtuigd zijn dat andere mensen het ook gebruiken.
(Content tips: aantal mensen die het ook gebruiken, reviews, testimonials)

Zo zijn er nog een heleboel verschillende manieren te bedenken om je boodschap te formuleren.

Om het simpel te houden, gebruiken we hier de volgende 3:

  1. features
  2. benefits
  3. social proof

Combineren van gedrag en je boodschap

Laten we als voorbeeld nemen dat je een webshop hebt waar je smartphones, tables en laptops verkoopt.

Je stuurt een email naar je lijst met daarin de link naar de meest verkochte smartphone.

Een contact klikt op de link en bezoekt je website.

Op basis van dat gedrag, weet je dat die persoon interesse heeft in een smartphone. Je begint kunt nu relevante emails sturen op basis van dat gedrag, en gaat proberen welke boodschap het beste werkt.

  • email 1 beschrijft wat de specificaties zijn van de betreffende smartphone, zoals accuduur en het feit dat deze waterdicht is (features)
  • email 2 gaat in op de mogelijkheid om onderweg je email te checken en te kunnen werken waar en wanneer je wilt (benefits)
  • email 3 beschrijft dat dat type smartphone is uitgeroepen tot de beste smartphone van 2018, en dat een bekend persoon deze telefoon ook gebruikt (social proof)

Je ziet, het maakt niet uit of je subscriber man of vrouw is, welke leeftijd hij of zij heeft of waar ze wonen. Wat het belangrijkst is, is dat ze interesse hebben in dat type smartphone.

En afhankelijk van wat voor soort persoon het is, een van de 3 boodschappen zal (hopelijk) de juiste connectie maken met je subscriber en voor een verkoop zorgen.

Hoe meet je nou het gedrag van je subscriber?

Vrijwel elk modern emailmarketingsysteem biedt de mogelijkheid om het gedrag van je contacten op je eigen website bij te houden.

In dit voorbeeld noem ik ActiveCampaign, omdat ik daar al jaren met plezier gebruik van maak.

Maar je kunt elk willekeurig systeem gebruiken, zolang ze maar ‘site tracking’ en ‘tags’ ondersteunen. Het principe blijft hetzelfde.

OPMERKING: er zijn talloze manieren om interactie van je contacten te meten. Ik heb er hier 1 genoemd, maar het is natuurlijk niet zo dat het voor jou ook zo werkt. Ik raad je zeker aan om te gaan testen wat voor jou het beste werkt.

Stappen:

  1. Zorg dat Site Tracking aanstaat
  2. Login op je ActiveCampaign account
  3. Maak een nieuwe automation
  4. Kies voor “Start from scratch”
  5. Selecteer “Web page visited” als trigger
  6. Vul als URL in de verkooppagina van het product waarvoor je interesse wilt meten, of een andere pagina die erg relevant is.
  7. Je kunt meerdere triggers als start gebruiken. Als er bijvoorbeeld meerdere pagina’s op je website staan waarvan je kunt aannemen dat er interesse is als men op die pagina komt, dan kun je die ook toevoegen
  8. Als je klaar bent met de Start triggers, klik dan op het ‘+’ icoon, kies “Contact” en “Add Tag”

    Geef de tag een voor jou logische naam, bijv “INT: ActiveCampaign”Je automation ziet er nu ongeveer zo uit:
  9. Maak nog een automation, met als start trigger “Tag is added” en kies de tag die je net gebruikt hebt.
  10. Als acties kun je nu meerdere emails gaan sturen, elk met een andere boodschap en een link naar je verkooppagina.
  11. Zorg ervoor dat je automations op “Actief” staan!

Conclusie

Zoals je nu inmiddels begrijpt, is email segmentatie ongelofelijk krachtig en zal zeker bijdragen aan het verhogen van je conversies. Ik heb je ook verteld dat het al snel ononverzichtelijk kan worden, vandaar dat ik aanraad om te starten met gedrag en de boodschap.

Door je te focussen op datgene waar men op klikt, en waar ze interesse in tonen, en vervolgens content te sturen die hopelijk een connectie met ze maakt, ben je in staat meer conversies te behalen met hetzelfde aantal bezoekers.

Wil je meer weten over deze manier van emailmarketing? Bekijk dan mijn uitgebreide cursus ActiveCampaign.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen
>
Scroll naar top